Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08.2010 20:03 - Ум от зелена ЧУШКА не ща! 343500/ 14730
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 4257 Коментари: 5 Гласове:
5

Последна промяна: 10.08.2010 19:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
   Танчо-пашето и Панчо-мечето са зевзеци. "Може да вземеш мерки за нещото, което разбираш...-повтаря Панчо, ама Танчо разбира ли?! А ние...
   Те двамката винаги, навсякъде играят роли. Със  и без публика и свидетели. Копче,щрак! 
Образите-на екран:
 Фототапета на селото днес. Пасище, сочна трева, групички разноцветни кози,ярета,старци,насядали на ”портати
вни козарски столчета. Пенсионерска идилия. Да напасат  стоката, че да доят.
- Имаш коза, пасеш. доиш , рано до града- даваш мляко, вземаш...живот... а то иначе само с пенсия умираш.
- Хайде стига! Нали сега ще ти увеличат вдовишката добавка ..
- Ми докато я дадат, може да се оженя или  да ме сложат...там ред няма. Че то тък няма ред и законност, че и там йи да го правим, като сме си свикнали на беззаконието? Мълчат, търсят с поглед козите. Също чиновници по цял ден клюкарят за съселяни, колеги или политици ругаят!
-Ако береш чушките зелени,няма как да ядеш червеничушки,нали?-пита Панчо и сам си отговаря –А тя ги бере,Няма търпение, разбираш ли?-Седи, дъвче. Гълта.Въздиша. -Коя тя!?-  раздразнено крещи  Танчо -       Как коя-жена ми?! -       Че нали лани я погреба?!-  още се нерви Танчо. -       А ти защо не дойде на погребението?
та бяхме подир каруцата само аз и...козата . Много назад вървях стотина мъже Срам. За жена ми... Замълчават. Танчо си спомни, как беша накрая на опашката. 
Другоселец гледа, погребална процесия, кола с ковчег и пита: -Само мъже ли има това село.Няма жени на погребението.Каква е тази коза, вързана за каруцата? -Козата е блъснала покойната в кладенеца. Мъжете след козата са кандидати да я купят...  По добре да не знае и да сменят  темата:  -Какво ядеш?-на свой ред пита Танчо. -Семе от червена чушка. Който го яде,поумнява- Панчо прави движения, като да чете лекции. Танчо го прекъсва -Дай и на мен! -Много е скъпо,1000лева семката-клати пръст Панчо в отрицание- Без пари не лови. Не действа. -Дай една семка, ето пари, може и още да си купя.Като взема другата пенсия. -Че защо му е на пенсионер да е по умен? А. а? -Така! За всеки случай. Дай! -Щом си плащаш. ето семенце. Дъвчи! Умней!    Танчо дъвче, ентусиазирано, шумно, после забавя. Съмнение проблясва. Спира мляскането. Пита, уплашено: -От къде купи семките? Като чушки ли … -От пазара. Като чушки. Понякога си ги бера от градината, ама жената ги бере зелени, като твоята. От пазара… -Че там кило пипер струва само левче.Как може да ме мамиш? Уж сме другари, козари!? -       Няма измама, една семка изяде и виж колко поумня.  Вече ти казах: Без пари не лови.Не действа -Ще те съдя за измама… - Че в кой съд, специализираният ли? Още го няма-  в него ще  може да си поръчваш… присъдите..Аха …издаде се…все на депутаикини носиш млеката 
-Стига, върни ми хилядарката доброволно. Цяла пенсия ти дадох. Жената ще ме убие...Като се оженя... -Ще кажеш.че си ги загубил. Или изпил. -Няма да повярва.Върни ги, докато ти не си ги изпил! -Не,няма! В замяна ще научиш как се променя потреблението на българина през 10 години в последните десетилетия на 20 век. Съгласен?! -Давай,по бързо,точно и комплексно. Да не е пак по една семка от червена чушка. 
- Добре, гледай си сам-бута в ръцете му таблица. Ето на! Продукт/годишно потребление мярка 1959   1969  1979 1989        1.Хляб кг        261       238      216     197 2.Ориз кг        3.4        3.8       4,3      4.3 3.Зрял фасул кг  6.9        4.2       3.9      3.4 4.Месо кг        29.1     41.4      61,2    71.3 5.Риба кг         2.2        5.5        6.9      8.3 6.Мазнини кг  14          16        20.8   22.6 7.Мляко кг     92.3    116.6    169.4   191.0 8.Захар  кг     17.7        32.9    34.7   35.1 9.Яйца   бр.   84         122    204      239 10.Зе      кг       97           89       93     106
    
ленчуци 11.Плодове кг  96       150     105   105 12.Алк.       л     7.6      11.4    14      14 13.Обувки  чф.0.9           1.7      2.0     3.9 14.Пам.плат м       16            22        26     27 15.Копр. плат                              м         0.9           2.1       4        5 16 Вълн.плат                              м         3              4          5       5,4   
Танчо гледа, взира се. Клати глава и коментира всеки ред. Усеща в устата си семенцето. Възкликва към Панчо
-Връщам ти семето, ти върни парите! Чуваш ли?-Панчо се стряска, Задрямал. Грабва пръчката скача викайки -Къде.къде ми се загубиха козите. Защо не ги варди?! Пулиш се на този лист от стар вестник. Там на боклука го намерих. А за парите дето ми иска заем, мога да ти дам. Ето-подава му  хилядарката и се подсмива.  Всеки ден излизам на поляната. Панчо и Танчо или са двамата и се дърлят или се редуват. Зевзеци. Ако са пийнали шегите им стават неспасяемо опасни. Един ден пристига забързан Панчо и отдалеч ръкомаха и вика: -Махни се от поляната! Ще я кося. Ако не се обереш до 5 минути ще те набия…ще… -Ела де! Аз не ти преча да косиш.Не ми пречи да паса козите?!
- Ти да не си пил нарано?! За такива, като теб, дето цял ден лочат, Европа иска да ни затваря казаните. Щом едничката коза ти се вижда стадо кози...
Точно в този момент, като по чудо по пътя приближава полицейската, на селището кола. Соча я и викам: -Ето и полицейската кола. Ще отцепят района за косене. -Аз се пошегувах…-уплаши се Панчо -       Аз също… -       Забързва без посока.След него се чува песен:   “Анита,Анита,ти си знаменита  Когато си до мен всеки ме зачита  По начин лесен, ставам на света известен!  Анита, Анита, ти си дяволита…”    Друг ден. Пак пасат козите. Панчо от час говори за бизнес: -Мисля българските бизнесмени сами а си виновни, искат за много късо време да спечелят много пари. Не плащат данъци, Осигуровки. Сключват договори за минимални срокове и заплати. Налагат 15 часов работен ден. -Стига де! Къде ще е най добре да работя? Имам възможност в частна и държавна фирма. -Частника ще те вземе без договор. Че ти плаща добре. до едно време. Държавната фирма прави трудов договор. но не внася  осигуровките…въобще -Най добре е собствен бизнес. -Най добре е собствен бизнес. Всички гаражи станаха магазини, а вие имате готов. Нали ви реституираха помещението, дето беше зеленчуков магазин. От службата ти дават финанси, ако приемеш съкращение. Какво чакаш?  Така започна одисеята ми да стана … какъвто съм сега. А какъв съм, ще разбереш като ти разкажа. Така преди три години приех съкращение, срещу десет брутни заплати. Голяма сума… Та започвам отначало. Веднага ремонтирах,  измазах, нагласих магазина и реших да продължа да го стопаниссвам като зеленчуков. Отвътре живеем ние, отпред, на фасадата ще е работата ни. Семеен магазин. Не свалих и табелата.Тръгвам за стока, но ме спря някакъв си инспектор, Иска ми лиценз от общината. Викам на жената: ”Отивам до общината. след обед ще ходим за стока!”       В общината се оказа, че за да ми дадат лиценз, трябва да посетя Първо строителния техник, да провери проектите на сградата -Какво толкова!? Строено е по проекти! - Но техника приема само в петък преди обяд.Тази седмица умря. Но и петъка не ми реши проблема…Трябваше да ходя още при… само при арменския поп не съм ходил. Но където и да ме пратят, все такси, такси. Само по банките ходя… -Бре, аз пък чух, че… банкерите у нас са най добре платените…в цял свят от Америка сме по добри-  тук не фалират банки… -Как да фалират, като държавата е направила процедури, да ни доят… без да ни дават да работим….и докога…?!
- Ти да не намекваш за иная Флорбанк... да не искаш да ни сметнат за престъпна група...и хайде в ареста
    МОЛБА: ако някой знае семе за поумняваме, да ми предложи. Да мога да проумнея  всеки ден ставащото в държавата ни… Моля ви! А дотогава ще паса козите, за да получа поне субсидии за животновъдството….


Тагове:   чушка,


Гласувай:
6



1. hristo27 - Да си призная откровено, за тези 20 ...
09.08.2010 20:12
Да си призная откровено, за тези 20 години и аз не знам какво семе става най- ефикасно за поумняване.
А иначе - добре си го измислил.
Поздрави и успешна седмица!
цитирай
2. zaw12929 - Приятна вечер за всички!
09.08.2010 20:14
Приятна вечер за всички!
цитирай
3. kentoff - За таблицата.
09.08.2010 20:38
Не е коректно да се дават количествата произведена продукция разхвърляна на глава от населението, защото е възможно населението
да не може да си я купи с приходите си от труда си,
или пък стоките произведени да не се предлагат в магазините, а да се изнасят за някоя братска страна.

По справедливо и честно е да се посочи каква е била покупанелната способност на една дневна надница за посочените години.

За днес важи същото правило.

Другото е пропаганда.
цитирай
4. zaw12929 - Да но такава таблица има публику...
09.08.2010 20:47
Да но такава таблица има публикувана... в статистиката
А за празните джобове... не намирам...
Таблицата сочи "годишно потребление" т.е. което е било купено нали?!
цитирай
5. makont - Много са забавни,
10.08.2010 12:57
тези дядовци козари, мисля, че нямат нужда от семенцето за поумняване, по скоро им трябва семенце за спомени. Усмихнат вторник!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14280040
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68334
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930