Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
03.04.2020 15:18 - АНТИРЕАЛНОСТТА НА ХОЛИВУД
Автор: kordon Категория: Политика   
Прочетен: 986 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 03.04.2020 15:27

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 АНТИРЕАЛНОСТТА НА ХОЛИВУД

 

Автор: Виктор Кордон


Обикновено хората приемат филмите като средство за забавление и прекарват немалка част от времето си в гледане на телевизионни или кино продукции. Мнозина не си дават сметка обаче, че киното и телевизията са също така и могъщи средства за пропаганда. Би било наивно да смятаме, че онзи или онези, които притежават такива мощни оръжия за въздействие върху масовото съзнание, не биха ги използвали за тази цел. Добър пример за това са тоталитарните режими от съветски тип например, където всички средства за информация бяха в ръцете на комунистите. В онези условия киното и телевизията бяха превърнати в пропагандни инструменти на комунистическата власт и разпространяваха цензурирана, а често и напълно невярна информация, удобна на управляващите. Този метод се използва активно в Северна Корея дори и в наши дни. Още преди това, Църквата е притежавала монопол върху всички възможни средства за разпространение на информация и ги е използвала изцяло в своя изгода. Изводът, който можем да си направим от това, е, че основната функция на киното и телевизията не е да забавляват масите, каквато е общоприетата представа, а да ги облъчват с пропагандни внушения, за да им създадат удобни за определени сили, макар и неотговарящи на реалността представи, чрез които да ги дезориентират в политическо, икономическо, историческо, социално, естетическо и дори морално отношение. Лишени от такива важни ориентири, хората не са способни да оценяват правилно нито политическите, нито историческите процеси и лесно могат да бъдат контролирани, направлявани и манипулирани, което е и основната цел.

 

Това, което се забелязва, наблюдавайки с критичен поглед съвременното кино, и особено американското, е, че водеща тенденция в него е представянето на чернокожите в изцяло благоприятна светлина, като мили, добри, симпатични, приветливи, способни, интелигентни, мъдри, справедливи, гениални, родолюбиви, честни, спазващи закона, трудолюбиви и безкористни хора. Във виртуалния свят на Холивуд те са отлични ръководители, родители, служители, патриоти, воини, президенти, кметове. Виждаме ги постоянно на най-висшите политически, държавни и публични постове, където се справят адски добре с всякакви невъзможни предизвикателства, които не са по силите на белите. Под внушенията на холивудските филми и на останалите, които им пригласят, доверчивата публика остава с впечатлението, че чернокожите са значителна част от населението на Съединените щати и заради вродената си интелигентност и кадърност заемат най-отговорните длъжности.

 

Освен това, в кино и телевизионните продукции черните са най-рядко срещаните престъпници, дори е почти невъзможно да видите черен престъпник в съвременното кино, защото повечето са бели и по-рядко – латиноамериканци. Но дори и в изключително малкото случаи, когато на екрана се появи черен човек, заподозрян в престъпване на закона, то се оказва в крайна сметка, че той е или невинен, или е извършил деянието от благородни подбуди било за да защити семейството си или някой беззащитен, или за да отърве света от някой бял психопат. И хората инстинктивно застават на страната на доброто, т.е. на черните. Вече дори се подразбира, че цветнокожите защитават доброто, и даже двете са тъждествени, тоест черно=добро! Това е модерната политически коректна формула и който не я следва или признава е от другата, тъмната страна.

 

 Но ако успеем да излезем от тази виртуална реалност, от тази измамна детска приказка и изследваме в дълбочина истинската реалност без емоции и пристрастия, ще открием точно обратната картина. И тази картина се различава от измислените холивудски сюжети не по някакви незначителни нюанси, а е радикално, плашещо различна от холивудската!

 

Нека започнем с това, че населението на Съединените щати към този момент е ок. 330 милиона души, от които 61% са бели (латиноамериканците не влизат в това число), а чернокожите са ок. 13%. Това означава, че белите са с близо 470%, или 4,7 пъти повече от черните. Статистиката за 2018 г. (данните за 2019 г. все още не са излезли) на Федералното бюро за разследване (ФБР) на САЩ обаче показва голяма диспропорция в представянето чернокожите както като извършители на престъпления, така и като жертви. Нивото на убийствата сред чернокожите е 3,9 пъти по-високо от средното за страната, а 52 процента от всички известни жертви на убийства в САЩ са били черни. И ако някой реши, че чернокожите са подложени едва ли не на изтребване от страна на белите, то трябва да знае, че през 2018 г. близо 89 процента (88,8)% от всички чернокожи жертви на убийства са били убити от други чернокожи, а белите са убили само 8% от тях. От своя страна, черните са убили ок. 15% от убитите бели. А от 1976 до 2005 г. 94 процента от черните жертви са убити от други афро-американци. В периода от 2000 до 2015 г. средният показател за убийствата сред чернокожите е 20,1 на 100 000 души. Това с около три пъти превишава показателя за латиноамериканското население, който е 6,4 на 100 хил., и е с повече от 7 пъти над средния показател за белите, равен на 2,7. От 1976 до 2014 г. близо 200 хиляди афро-американци са загинали в цялата страна от ръцете на черни убийци. Това са средно 5218 смъртни случая годишно, което е приблизително 19 пъти повече от годишния брой на смъртните случаи на афро-американците в конфронтации с полицията.

 

Данните на ФБР за 2018 г. показват, че макар чернокожите да са ок. четири и половина пъти по-малко от белите (13 срещу 61%), те са жертви на убийства в 53,3% от всички случаи, при които е известна расата на жертвата, и изпреварват белите дори в абсолютни цифри. Убитите бели са 6,088 души или 82,2% от убитите чернокожи, които са 7,407. Казано по друг начин, убитите черни са 121% от убитите бели.

 

Но това далеч не е всичко. Статистиката на ФБР за 2018 г. показва, че макар чернокожите да са ок. 13% от населението на САЩ, извършват 38,7 % от всички убийства. В същото време белите, които са ок. 61%, извършват 29,9 % от убийствата. Следователно делът на чернокожите сред извършителите на убийства е близо три пъти по-голям от делът им сред населението, докато делът на белите убийци е два пъти по-малък от делът им сред населението. Но тъй като разкриваемостта на убийствата в Съединените щати е ок. 61%, голяма част, близо 40%, от тях остава неразкрити и за значителен процент от тях не се знае расата на извършителя. От всички убийства, при които расата е известна, 54,9 процента от убийците са чернокожи (въпреки че са едва 13% от обществото), а 42,4 процента са бели (макар да са 61% от населението), като 2,7 процента са от други раси. Расата не е била известна за 4 821 извършители. И още: въпреки че чернокожите мъже са само около 6,5% от населението на САЩ, те извършват над 50 процента от всички убийства! Как ви изглежда това на фона на бодрите, но абсолютно неверни басни, излъчвани от Холивуд, за добрите, честни и невинни чернокожи?!

 

Друго фрапантно несъответствие между реалността и фалшивите холивудски истории е изключително диспропорционалното представяне в киното на чернокожите на нетипични за тях постове, длъжности и чинове в полицията и в други области от обществения живот. Вече се е превърнало в практика единият партньор да е непременно чернокож (един от многото примери е филмът Lethal Weapon („Смъртоносно оръжие”), полицейските и военните шефове и инструкторите и хората на важни длъжности да са чернокожи. Христоматиен пример е сериалът Castle. Няколко сезона шеф на полицейския отдел играе чернокож, който бе невъобразимо честен и доблестен. След неговата „кончина” мястото му е заето отново от чернокож, при това жена, която също е безукорна в абсолютно всичко, изключително строга, но винаги справедлива, съвестна и почтена.

 

Такова изопачаване на истината, разбира се, въобще не е изключение, а е станало правило в холивудската „реалност”, която, поради някакви причини, странно се разминава напълно с действителното положение в американското общество. А то е следното: според статистиката на Министерството на правосъдието на Съединените щати за 2016 г. (това е последната година, за която има официални данни до този момент) белите в структурите на органите на реда в САЩ са 71,5 процента, а чернокожите са едва 11,6 процента (останалите са латиноамериканци – 12,5%, индианци и други). От нисшия ръководен състав белите са 77%, а черните – 9,4%; от средния ръководен състав белите са 81,5%, а черните – 9,2%; сред висшите ръководители белите са близо 90 процента, а по-точно 89,6%, докато черните са само нищожните 4%! Но ако човек гледа американски филми, ще остане с впечатление, че чернокожите са поне половината от полицаите и болшинството от полицейските шефове. Ако има нещо обаче, в което черните наистина изпреварват белите, то това са престъпленията! В тази област негрите наистина са свръхпредставени, което обяснява и тяхното високо присъствие в американските затвори, където те са 37,5% от всички затворници (по данни на Федералното бюро по затворите за 2018 г.), въпреки че, както знаем, са само 13% от американците.

 

От гореизложените факти и статистически данни става ясно, че между филмите и реалността има огромно несъответствие! Не че изкуството трябва да отразява случващото се в света с документална точност, но поне трябва да се стреми към приблизителна смислова и фактологическа правдивост (освен може би в случаите, когато става въпрос за научна фантастика). Изкуството би трябвало да гради своите образи, характери и повествование, дори и измислени, върху реални основи, а не да създава нови „реалности”, напълно откъснати от действителността, даже противоречащи на живота. Бихме могли да преглътнем залитанията на някои отделни „творци” в тази посока, ако бяха единични, но щом това явление приема масови мащаби, значи става въпрос за пандемия с опасни последици, която няма как да подминем с безразличие.

  

За критичния наблюдател е видно, че в американските филми чернокожите са представени непропорционално високо в роли и длъжности, които в реалния живот не им „подхождат”, тоест „запазени” са за други раси и етноси. Някои обясняват това явление с невинна маркетингова стратегия, чрез която филмовите компании се стремят да привлекат тъмнокожите американски граждани. Това обаче не изглежда много логично, поради следните две причини: първо, черните са само 13% от американското население и, второ, те са най-бедната част от американците. Едва ли някой ще си даде толкова труд и ще преобърне реалността с главата надолу точно заради тези потенциални клиенти, които нито са достатъчно много, нито са достатъчно платежоспособни. Това е все едно всички магазини и заведения, които предлагат храна, да изхвърлят определени продукти от своите артикули и менюта, за да привлекат една едва 13-процентова група от обществото, която освен това е и най-бедната. Ясно е, че търговците биха направили всичко заради печалбата, но точно в този случай едва ли производителите на филми очакват някакви баснословни приходи от чернокожите, та заради тях да подменят действителността с абсолютна безсмислица, чрез която могат да отблъснат добрите и платежоспособни клиенти. Следователно трябва да търсим друг мотив, който да обясни поведението на кинодейците в Америка.

 

Ясно е, че изкуството и днес служи като оръжие на пропагандата, както е било и преди. Комунистите и Църквата са го използвали като инструмент за прокарване на своите идеи и доктрини. Някои творци в онези времена и условия са служили на властта напълно съзнателно, докато други просто са били повлияни от общите тенденции, приемайки пропагандните тези за истина.
Всъщност изкуството, в това число и киното, е само едно от оръжията (но пък твърде мощно) в арсенала на доминиращите света клики, с помощта на който те натрапват на народите своите представи, за да ги направят управляеми и послушни.

 

Поради тази причина фалшификатите на Холивуд, които ни заливат отвсякъде, не са безобидна художествена измислица, а злоумишлена измама, един вид антиреалност, която има за цел да обърка представите, критериите, принципите, моралните ценности и духовните ориентири на обществата, нарушавайки естествения порядък и закономерния ред на нещата. Защо ли? Защото в такава нестабилна среда на несигурност и неопределеност, когато представите на хората за добро и лошо, за справедливост и несправедливост, за истина и лъжа, за красиво и грозно са объркани и дори обърнати, когато се натрапва тезата, че всичко е относително, е най-лесно за манипулаторите да ги оплетат в своите коварни мрежи. Дезориентираната тълпа, която няма ясни цели, каузи, идеали и ориентири, е безсъзнателно стадо, което лесно се направлява и манипулира. И фалшификациите на Холивуд са част от този процес по дезинформация и дезориентация на обществата, които трябва да бъдат превърнат в послушни стада, които техният господар ще експлоатира както намери за добре.

 

Като имаме предвид кой притежава и респективно контролира Холивуд и определя неговата политика, можем да кажем със съжаление, че думите на големия френски философ Франсоа-Мари Аруе, казани преди около триста години, са убийствено актуални и днес: „Евреите правят с историята си това, което техните вехтошари правят със старите дрехи – обръщат ги обратно и ги продават за нови”. Впрочем този велик мислител е известен повече с псевдонима си Волтер, както и с това, че е застъпник за свободата на словото и толерантността, но това не му пречи, а дори го вдъхновява и задължава да бъде безжалостен критик на всички недъзи на обществото и не се бои да се изказва по теми, които са табу (престъпването на което се е наказвало тогава най-сурово). На нас ни остава само да следваме този светъл пример!

 

Източници и литература:

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/expanded-homicide-data-table-6.xls

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/expanded-homicide-data-table-1.xls

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/tables/expanded-homicide-data-table-3.xls

https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/lpd16p.pdf

https://www.fbi.gov/services/cjis/ucr/

https://www.bjs.gov/index.cfm?ty=tp&tid=71

https://www.bop.gov/about/statistics/statistics_inmate_age.jsp

https://www.bop.gov/about/statistics/statistics_inmate_offenses.jsp

https://www.bop.gov/about/statistics/statistics_inmate_race.jsp

https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/htus8008.pdf

https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/hus11.pdf

https://www.nationalreview.com/magazine/2019/12/22/the-need-to-discuss-black-on-black-crime/

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/table-1

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/table-7

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/tables/table-12

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2018/crime-in-the-u.s.-2018/topic-pages/murder

https://en.m.wikipedia.org/wiki/African-American_family_structure

http://users.hist.umn.edu/~ruggles/Articles/Af-Am-fam.pdf

https://www.thetrace.org/2018/04/highest-murder-rates-us-cities-list/

 




Гласувай:
8



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kordon
Категория: Политика
Прочетен: 4844092
Постинги: 467
Коментари: 2759
Гласове: 2285