Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.09.2022 08:47 - Усещане за есен, за талян*
Автор: donchevav Категория: Поезия   
Прочетен: 6128 Коментари: 26 Гласове:
29

Последна промяна: 02.09.2022 13:36

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image


    *  Талян или далян (на север от Обзор) - съоръжение за прикрепяне на мрежи при риболов.                      


           image

         image

        image










Гласувай:
29



Следващ постинг
Предишен постинг

1. leonleonovpom2 - Здравей, Венета!
02.09.2022 09:18
Нещо Яворовско веднага се улавя в стиховете ти! Силно, покоряващо!
Нормално е , да го има, щом става дума за море и за скали!
Мелтем? Свързва се с лошото време, с вятъра, предизвикващ мъртвото вълнение.... Всъщност, това е изопачен превод на лошо време от италиански
И един парадокс В Странджа на доматите казват мелте? Все се каня да проуча този нъпрос, може би, този път ще го направя?!

Ти май си на път да станеш от Балканджийка морски човек! Дядо ми не успя и си казваше причината- КлимА !Не можеше без балканският въздух и ледената родопска вода
Аз не успях да се върна към корените си, въпреки ,че винаги ми са в мислите!
Майка ми е успяла по принуда, иначе едва ли е щяла да стигне до морето? Но изпитваше страх от него, който ,докато бях малък, се опитваше да предаде и на мен
Но, всеки човек е индивидуалност, не попада под общ знаменател! Радвам се ,че с такова чувство приемаш морето!

Всичко най- добро, Венета!
цитирай
2. donchevav - Интересен прочит, Лео! Б...
02.09.2022 10:25
leonleonovpom2 написа:



Интересен прочит, Лео! Благодаря ти!
Ако можех да си го позволя, отдавна да съм станала морски човек. Не мога нищо да сравня с морето. Имаме един приятел, шофьор, често пътувам с него до Несебър или обратно. Казва, че му било забавно да си мълчи и само да ме гледа. Чудел се как не ми омръзвало всеки път, като сме наближавали Бургас, още от Джъмбо да протягам врат и да търся морето. Не, не ми омръзва - бих живяла тук целогодишно, но... не мога... задължения.
За мелтем доста се замислих. Много наименования по нашите земи са останали от турски, защо да не е и тази дума за лошия вятър в края на лятото? На турски обаче според Гугъл:))) думата "мелтем" означава "разтопявам". Не че не можем да му навържем смисъл, но... Повече ми харесва това, което си извел ти -- от италиански. В повечето западни езици "mal" означава "лош", "зъл" - италиански, португалски, испански, немски, френски, английски. Идва от латински. Впрочем цялото словосъчетание "лошо време" открих в Гугъл на латински като "mal tempus" - лошо време. Наистина тези ветрове, някога духали от края на август, а напоследък още от юли, са се свързвали с разваляне на времето. Носели мъртво вълнение, подводни ями, опасности... предсказвали есента.
Онова с доматите "мелте" ми се струва нещо друго. В западните езици - пак от латински, има корен "melt", който се свързва с "мек, топен, разтопен". Използва се за камък (глина), сирене, почва, метал, покривни плоскости и пр. Може би има връзка с меките домати "мелте" и дори с турската дума "meltem" - разтопявам.
Само нахвърлям - не съм се задълбочавала да изследвам етимологията на думата. Но ми е любопитна - както и тази на другите ветрове, духащи в Несебър и познати под различни, странно звучащи имена като Маистро, Боненти, Леванти. :)))
Поздрави, скъпи Лео!
Слънчеви, усмихнати, здрави да са септемврийските дни за теб и семейството ти!
цитирай
3. emi1ts - Мила Вени,
02.09.2022 10:33
Усещането ти за есен е така силно емоционално и необяснимо докрай може би и за самата теб.Така е понякога с емоциите - трудни за обяснение, но е ценно когато успеем да се "разберем":)В мен остана усещане за тъга, неосъщественост и въпреки това надежда?..Уникални емоционални изживявания!Поздрави мила Вени!Хубави дни през месец септември.Прегръдки!
цитирай
4. zemela - Липсваше ми поезията ти, Вени!
02.09.2022 10:45
Липсваше ми поезията ти, Вени!
цитирай
5. donchevav - Усещането ти за есен е така силно ...
02.09.2022 10:59
[quote=emi1ts]Усещането ти за есен е така силно емоционално и необяснимо докрай може би и за самата теб.Така е понякога с емоциите - трудни за обяснение, но е ценно когато успеем да се "разберем":)В мен остана усещане за тъга, неосъщественост и въпреки това надежда?..Уникални емоционални изживявания!Поздрави мила Вени!Хубави дни през месец септември.Прегръдки!
[/quote

Благодаря ти за усещането, мила Еми! С този сив, унил и тъжен ден, с това настръхнало, разрошено море... усещането е за болка, не, направо за болест. Точно като в любимата песен на Гилмор - и аз се чувствам като след една доза септемврийско утро - "удобно вцепенен":)))

There is no pain, you are receding.
A distant ship, smoke on the horizon.
You are only coming through in waves.


Прегръдка, мила Еми! Нека месец септември бъде за тебе красива предесен в цвят, слънце и песен. Бъди здрава!

цитирай
6. donchevav - Липсваше ми поезията ти, Вени! ...
02.09.2022 11:04
zemela написа:
Липсваше ми поезията ти, Вени!


Мила Вики, благодаря ти! Тук съм, макар и comfortably numb:)))
Прегръдка, приятелко! Здрав и щастлив месец септември!
цитирай
7. mt46 - Поздрави, Вени!
02.09.2022 12:58
Хубаво изразено предесенно стихоусещане...
Можеше под линия да обясниш значението на думата "талян", за да не го търся... :)
цитирай
8. marrta - откритото ти скалисто сърце, мила ми Венето,
02.09.2022 12:59
толкова трогателно протегнато след лятото, че ми се прииска да му пратя красиви есенни листа, да го завия с един благ, тих и безметежен септември...нова любов да ти пожелая!
цитирай
9. avangardi - Благодаря за прекрасното стихотворение, Вени!
02.09.2022 13:04
„Поезията е паметник, където са запечатани най-добрите и щастливи мигове на най-добрите и щастливи умове”, казва английският поет Пърси Шели.
Прегръдки, мила Вени!
цитирай
10. donchevav - Хубаво изразено предесенно сти...
02.09.2022 13:33
mt46 написа:
Хубаво изразено предесенно стихоусещане...
Можеше под линия да обясниш значението на думата "талян", за да не го търся... :)


Е, Марине, наистина ли? Талян или далян (на север от Обзор) - съоръжение за прикрепяне на мрежи при риболов.
Виждам го от прозореца си - на стотина метра навътре, на север от Стария град. Дала съм и картинка - от Интернет.:) Но защо не, ще поясня - благодаря ти за подсещането!
И си прав - чисто есенно е всичко тук, независимо от ранната дата в календара - и по стихоусещане, и по стихонастроение:) Благодаря ти!
Успешен, вдъхновен и здрав месец септември!
цитирай
11. donchevav - толкова трогателно протегнато ...
02.09.2022 13:56
marrta написа:
толкова трогателно протегнато след лятото, че ми се прииска да му пратя красиви есенни листа, да го завия с един благ, тих и безметежен септември...нова любов да ти пожелая!


Красив приятелски жест, мила Марти, благодаря ти! Така се и усещам - заскрежено оголена. Даже бях написала в първата строфа, там, в четвъртия стих, "разголени скали", но се освестих и го редактирах:)))
Това, за любовта, си е хубаво и вечно актуално пожелание, но не и ако тази любов си е самото море - с какво да го замениш? Със снежните писти на Балкана?:))) Не, морето си е море и лятото си е лято - няма друга любов. И виждаме как се заплита наесен в таляна. Сигурно спи там до следващото лято, кой знае?
Благодаря ти за щедрия куп златни листа! Връщам ти жеста с букет от първи есенни листи - жълто прешарени, червено напръскани, и други едни, вишневочервени, пламтящи като есенна морска зора.
Прегръдка, мила Доре! Нали си пролетно "Марти", пък и стопроцентово морска, бургаска, сигурно споделяш това тихо стъписване пред есента:)))
Красива и ведра, успешна, здрава и добра да е тя с тебе, приятелко!
цитирай
12. donchevav - „Поезията е паметник, където са ...
02.09.2022 13:59
avangardi написа:
„Поезията е паметник, където са запечатани най-добрите и щастливи мигове на най-добрите и щастливи умове”, казва английският поет Пърси Шели.
Прегръдки, мила Вени!


Благодаря ти и аз, мила Или!
Най-щастливите мигове са ония, прекарани с най-добрите приятели. Не е перифраза на великия Шели, мое лично усещане е - и ти много, много допринасяш за него!:)))
Прегръдка, мила приятелко! Здрава и весела есен!
цитирай
13. marrta - надявам се да не се обиждаш на обръщението ми, няма нищо подигравателно, само препратка
02.09.2022 14:12
името ти винаги ми извиква огнения поглед на брадатия ни, буен, вечно млад гений - сс най-добро чувство, както го почувствах!

Всъщност щях да ти пиша, че още заглавието ме върна в "Оркестър без име" и сега ще ти оставя нещо

http://copterview/home-2/%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D1%8F%D0%BD-%D1%87%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB/
цитирай
14. donchevav - името ти винаги ми извиква огнения ...
02.09.2022 14:41
marrta написа:
името ти винаги ми извиква огнения поглед на брадатия ни, буен, вечно млад гений - сс най-добро чувство, както го почувствах!

Всъщност щях да ти пиша, че още заглавието ме върна в "Оркестър без име" и сега ще ти оставя нещо

http://copterview/home-2/%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D1%8F%D0%BD-%D1%87%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB/


Защо да се обиждам? Обичам името си, включително и заради оня, брадатия гений - велик! Дори малко се сърдя на моите хора, че уж решиха да кръщават внучката на мене, пък я нарекоха Виктория - асоциация, започваща винаги с марка луксозно бельо:))) Но... полякините си знаят Мицкевич, не се и досещат, че Ботев му е най-малкото равен на тоя адам:))))
Съжалявам, не можах да отворя линка... Но ти благодаря от сърце... Да не би да е "Оставаме..."? Или онзи епизод с топлата бира?:))) Или са някакви снимки с дрон???
Прегръщам те, мила Доре! Хубав следобед и весели празници!
цитирай
15. marrta - мне само "Оставаме" - https://www.youtube.com/watch?v=F7Voje_qUo8
02.09.2022 14:48
далян Чайка - където е сниман един от любимите ми наши филми
цитирай
16. donchevav - далян Чайка - където е сниман един от ...
02.09.2022 15:18
marrta написа:
далян Чайка - където е сниман един от любимите ми наши филми


Ха! Аз първо го намерих по подусещане, а после видях, че си ми го пратила в YouTube:)))
Прекрасният Созопол и далян Чайка! И Незабравимата "Оставаме". Ще си я пея до края на сезона:))))) Благодаря ти, мила Доре!
цитирай
17. vania23 - Дори и в тъгата ти се усеща
09.09.2022 12:50
оптимизъм. Може би, защото си сигурна, че ще има нова среща и раздялата е временна.
цитирай
18. donchevav - оптимизъм. Може би, защото си си...
09.09.2022 13:19
vania23 написа:
оптимизъм. Може би, защото си сигурна, че ще има нова среща и раздялата е временна.


Няма как да е иначе. Обратното броене вече е почнало - пет месеца до новото идване на щъркелите. Впрочем с морето нещата не стоят точно така - то си е там и ни чака - и през октомври, и през ноември. Ние сме тия, които го използваме, после го изоставяме:) Но аз съм от верните му фенове - в края на месеца планирам поне за две седмици да му погостувам пак. Само здраве да е - и повече слънце:)))
Благодаря ти, Ваня! Весели септемврийски дни!
цитирай
19. troia - Здравей, Вени!
24.09.2022 20:49
Много хубаво стихотворение и с тази лека меланхолия и тъга по отминалите летни дни.
Мразя есента и днес ми стана едно хубаво като видях пълния плаж. Имаше чадъри, шезлонги, хора на плаж и дори с зачервени тела. Да не повярваш!:)
Най-сърдечни поздрави и приятна морска почивка, приятелко!
цитирай
20. donchevav - Много хубаво стихотворение и с тази ...
25.09.2022 10:56
troia написа:
Много хубаво стихотворение и с тази лека меланхолия и тъга по отминалите летни дни.
Мразя есента и днес ми стана едно хубаво като видях пълния плаж. Имаше чадъри, шезлонги, хора на плаж и дори с зачервени тела. Да не повярваш!:)
Най-сърдечни поздрави и приятна морска почивка, приятелко!


О, Кате много ме зарадва с това за плажа! Аз бях за две-три седмици далече от морето, но утре мисля пак да пътувам за Несебър.
Благодаря за хубавите думи, за съпреживяването!
Здрав и успешен нов сезон, красива и вдъхновяваща есен! Нищо, че не я обичаме... :)))
Прегръдка, приятелко!
цитирай
21. valben - Моето скромно мнение:
28.09.2022 12:17
Прекрасно! В началото малко ме натъжи, но в края това: "Море с морето ше се срещнат може би..." толкова много ми хареса, че... Наистина прекрасно!
цитирай
22. donchevav - Прекрасно! В началото малко ме н...
28.09.2022 20:00
valben написа:
Прекрасно! В началото малко ме натъжи, но в края това: "Море с морето ше се срещнат може би..." толкова много ми хареса, че... Наистина прекрасно!


Хей, Вал, къде се беше загубил?
Добре дошъл! Липсваше ми, приятелю!

Прав си, тъжно е. Аз още съм в Несебър - и ставам все по-тъжна: щъркелите отлетяха на юг, време е и аз да потеглям на запад :)
Благодаря ти за хубавите думи, за приятелското отношение!
Бъди здрав и много ведър в настъпващата есен!
Поздрави!
цитирай
23. valben - Привет, Вени!
29.09.2022 12:01
donchevav написа:
valben написа:
Прекрасно! В началото малко ме натъжи, но в края това: "Море с морето ше се срещнат може би..." толкова много ми хареса, че... Наистина прекрасно!


Хей, Вал, къде се беше загубил?
Добре дошъл! Липсваше ми, приятелю!

Прав си, тъжно е. Аз още съм в Несебър - и ставам все по-тъжна: щъркелите отлетяха на юг, време е и аз да потеглям на запад :)
Благодаря ти за хубавите думи, за приятелското отношение!
Бъди здрав и много ведър в настъпващата есен!
Поздрави!

Никъде не съм се загубил. Тук съм си, обаче си загубих някъде розовите очила. Опитах се да ги открия и дано да съм ги открил.
Поздрави!
цитирай
24. donchevav - Прекрасно! В началото малко ме н...
29.09.2022 20:14
valben написа:
donchevav написа:
valben написа:
Прекрасно! В началото малко ме натъжи, но в края това: "Море с морето ше се срещнат може би..." толкова много ми хареса, че... Наистина прекрасно!


Хей, Вал, къде се беше загубил?
Добре дошъл! Липсваше ми, приятелю!

Прав си, тъжно е. Аз още съм в Несебър - и ставам все по-тъжна: щъркелите отлетяха на юг, време е и аз да потеглям на запад :)
Благодаря ти за хубавите думи, за приятелското отношение!
Бъди здрав и много ведър в настъпващата есен!
Поздрави!

Никъде не съм се загубил. Тук съм си, обаче си загубих някъде розовите очила. Опитах се да ги открия и дано да съм ги открил.
Поздрави!


И аз май се чувствам така. Но като прочетох отговора ти на моя коментар при теб, се обнадеждих - важни са не очилата, а какво има зад тях - в очите и в сърцето. Благодаря ти за този съвет, Вал! Поздрави!
цитирай
25. emelika - В теб духа Розата на ветровете!
02.10.2022 09:09
Листенцата и пак флиртуват в танц чаровен, събрали аромати от света, които да излъчиш в миг на вдъхновение. И нека всички вихрят се. Но Ясникът да побеждава!
цитирай
26. donchevav - Листенцата и пак флиртуват в танц ...
02.10.2022 11:04
emelika написа:
Листенцата и пак флиртуват в танц чаровен, събрали аромати от света, които да излъчиш в миг на вдъхновение. И нека всички вихрят се. Но Ясникът да побеждава!


О, да, Ясникът! Следя го цяла сутрин, засичам облаците под един или друг ъгъл и чакам да ги подхване. Неделя е, ден за църква, за разходка, за шумен, весел обяд с цялото семейство. Сготвила съм, разтребила съм, само дето още не сме излизали - чакаме Ясника - да ни върне вчерашното слънце и плаж:)))
Поздрави, мила Емелика! Пъстро красива, светлозарна, богата и здрава, пълна с радост есен ти желая!
Прегръдка!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: donchevav
Категория: Поезия
Прочетен: 3043651
Постинги: 329
Коментари: 7832
Гласове: 53382
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031