Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
Постинг
16.07.2009 18:06 -
Много по вече за трудностите пред Б Борисов
Cъставянето на новото българско правителство ще отнеме относително малко време, но технологичните срокове все пак съществуват. Следователно новите министри, техните заместници и ръководителите на ключови държавни и изпълнителни агенции ще формират управленския екип на изпълнителната власт не преди края на юли. Този екип, който се очаква да е от съмишленици, ще бъде обединен от общи приоритети, чиято ключова дума е "промяна". Нека да поразсъждаваме върху параметрите на тази промяна. Някои са ясно видими и нетърпеливо очаквани от мнозинството български граждани: - нова антикризисна програма, - преглед и актуализация на бюджета за тази година, - увеличаване на събираемостта на приходите, - намаляване на разходите от държавната хазна. Освен това се очаква: - бързо и сериозно ограничаване на корупцията, - спешно възстановяване на доверието на Европа с цел отваряне на потока от европейски пари към страната ни. Има обаче една друга страна на промяната, за която или не се говори, или само се споменава в най-общ план. Всички знаем, но някак свикнахме със статуквото, че след усилията за изпълнение на ангажиментите към ЕС по преговорните глави в главите на управляващите настъпи едно успокоение, че важното е свършено и можем да се облегнем на заслужените лаври. Само че реформите не свършват с приемането в съюза. Превръщането на България в нормална европейска държава изискваше веднага след 1 януари 2007 г. акцентът на политическите усилия да се обърне към тези фундаментални промени, които преди все се отлагаха. Да започнем с най-важното и най-трудно разбираемото, не само от широката публика, но и от повечето политици - реформата на публичните финанси. Тази фундаментална промяна включва не само преразглеждане функциите на всички досега съществували държавни ведомства, но и истинското въвеждане на фалшивото досега програмно бюджетиране. На прост български език това означава всяко бюджетно финансирано учреждение да не получава пари на калпак, а срещу обосновани и конкретни проекти, със задължението да ги реализира в конкретни срокове. Така парите на данъкоплатците ще отиват в ясни посоки, с очакване на ясни и финансово измерими резултати. Следват по-разбираемите, но видимо за всички тежко закъсали реформи в образованието, здравеопазването, регионалната политика, енергетиката, вътрешните работи, социалната политика, пенсионната система. Навсякъде в тези сфери се изприказваха много приказки, писаха се стратегии, сменяха се министри и други шефове, но реални стъпки напред никой не забеляза. Точно обратното, специално в здравеопазването и енергетиката, със законови и административни промени, бяха направени сериозни крачки назад. А в полицията и службите за сигурност идеите непрекъснато се променяха и доведоха до пълен хаос и демотивация на хората в сектора. Някъде по-назад в общественото съзнание, но със страшна реална тежест пред новото правителство се изправят две фундаментални задачи. Те са: максимално бързо влизане в Шенген и ускорено приемане в еврозоната. Истинските измерения на Шенген не са в това, което говореше Соломон Паси, да можеш с велосипед и без ограничения да пътуваш от София до Лисабон. Шенген означава истинска интеграция на всички български служби, така че всякакви български документи да са валидни в цяла Европа, да изчезнат границите и да се реализира истинското свободно движение на хора, стоки и капитали от и към България в целия ЕС. Еврозоната е по-лесно разбираема, но процесът на приемането ни там е по-малко технологичен от Шенген и много повече политически. В условията на всеобщата криза само едно решително и много активно в преговорите със страните членки и Европейската централна банка българско правителство ще може да получи бърза и ясна перспектива за постигане на основната цел - максимално бързо въвеждане на еврото като официална българска валутна единица. Много са паралелите между 2009 и 1997 г. И в двата случая България е била изправена пред предизвикателството на смелите реформи за излизане от тежка криза, причинена от неспособност и провал на управляващите социалисти. Разликата обаче е в това, че за 12 г. от падането на Виденов България измина огромен път напред към осъзнатото познание как точно да бъде превърната в нормална и бързо развиваща се държава. Необходима е само смелост. Да вярваме, че най-после ще имаме власт, която я притежава. Александър Божков
Търсене
Блогрол
1. Блога в Гоогле
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ