Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.08.2009 16:00 - Наука трета част
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 1058 Коментари: 0 Гласове:
0



  Не е трудно да се покаже какво се е случило тогава. За да се отстоява дадена реалистка теория на науката- само епистемологическият реализъм. Но щом епистемологията се приема като автономно изследване, което осигурява фундамента на познанието, а по този начин и на науката, не може да се приеме, че науката - било психологията или физиката - е част от нечия епистемология. Някой (така както прави Хюм) може да се опитва да покаже, че фундаментът на науката лежи в опита и че няма нужда да се излиза отвъд него, за да се прави наука. Друг обаче (както постъпва Кант) може да доказва, че условията за възможността на науката могат да бъдат постигнати чрез трансцендентално разсъждение. Първата алтернатива, "емпиризмът" в множеството негови варианти - здрав човешки разум, емпиричен реализъм, феноменализъм, прагматизъм - отхвърля необходимостта от ретродикция (правене на заключение от това, което е по принцип отвъд опита по посока на "опита"). Науката процедира без нея. Втората доказва, че щом познанието трябва да бъде ограничено до областта на "опитното", емпириците не могат да говорят за наука, защото върху тази основа науката е невъзможна. Кантианците дават на ума конститутивни разпоредителни сили, признават съществуващото "отвъд опита", но твърдят, че като "нещо-в-себе-си" самото то е непознаваемо - принадлежи към сферата на метафизиката, а не на "науката". Тези две епистемологии са сред основните конкуренти в науката в продължение на 250 години. Как реалистките философии загубват   убедителност. 7.   Няма ход назад      Посочвам три основни промени, които заедно късат с миналото.  Първо, технически средства, позволяващи механизиране преместването на товари по вода и суша произвеждане фабрично стоки за потребление. Втората голяма промяна се отнася до разбиранията за целите на "науката" (познанието) и нейните методи. Мислители на Ренесанса и техните последователи търсят практичното знание. Бог е все още творецът на света, но той може да бъде опознат чрез неговите дела, а не чрез размишление и вяра. Позицията на Декарт - новата наука: Възможно е "да се постигне знание, което е полезно за живота и ... се открива практическата философия, чрез която, знаейки силата и действието на огъня, водата, въздуха, звездите, небесата и всички други тела, които ни заобикалят, ние можем да ги прилагаме по същия начин във всички онези употреби, за които са пригодени - и така да се превърнем в господари и притежатели на природата". Декарт прaви мост между практицизма на Ренесанса и теоретичния дух на Новото време, наричано още   : модерната епоха . Но той също така добре разбира, че това се изпълнява по-лесно в едни науки (физиката), отколкото в други (етиката). Реалност, благодарение на прозрение: Управляват закони, "предвиждането" и контролът са възможни- до промяна на държавата.   Трето - появява се за човеците най новата- интелектуалната собственост. Човеците за първи път “употребяват” своя ум за да се разпореждат със своя живот на всички нива От промяната: “властта за управление дадена от Бог”, се заменя с “дадена от закон” при равнопоставеност на хората.   Започва началото само там, където се издава законът, който за първи път поставя на пазара продукта на ума дава на човечеството стоката-интелектуален продукт-  началото на интелектуалната собственост, създал модерната епоха, развитие буржоазията чрез монопол до капитализъм.  Докато учените откриват акономерности на природата, изобретяват кораби, локомотиви, фабрики, други чрез връщане робството със средства на техниката създават на нови раси на човечеството: афро американци, евро азиатци, колонизирани туземци “свободни” крепостници – наемни работници също атрибут на модерната епоха,. Отричани или защитавани религи губят право да определят управлението на държавите. Цивилизацията няма ход назад. Слага в своя арсенал нови и нови атрибути, които и позволяват да запазва постигнатото и с все по големи стъпки и с по мощни средства да напредва към целта на природата. От сега нататък интелектуалния продукт е атрибутът който ще съпътства всички общества ако искат да са в крак с прогреса, за да оцелеят и да не се връщат на старта на капитализма. Но това е друга тема Казваше дядо ми “Знаех си, че все пропускаме нещо важно!”          Ако този свят прогресира,ако се изкачва по стълбите на напредъка,то е защото се опира на таланта да се откриват нови и нови технически решения и природни закони, основава се на гения на учени, изобретатели, възпитани да дават най доброто от себе си на човечеството. Правено от вярата Постигнато чрез и благодарение на етно културите, на онази част от религиозни обреди, за доброта, всеотдайност, обич към хората, каквато имат всички изобретатели. На новия ред. Подсказващ на човека, да използва ума си, за да прави земята, света. Природата по добро място за живеене. За сближаване на хората осъществено за 3-4 века. Преминава от ада на робство, колонизация през господството днес на информация. Раздирана от хаоса на установена “де юре” парламентарна власт от “де факто” конкурирана успешно с манипулиращи медии, като инструмент на контрол на електората над сопата на управляващите, закони само в тяхна полза или да ги нарушават; средство за вземане властта от опозизията с нови, по добри, осигуряващи бъдаще идеи или със заблуда и манипулация, те да вземат сопата в ръце, за тяхна полза!



Гласувай:
0
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11272147
Постинги: 5293
Коментари: 11757
Гласове: 59705
Архив
Календар
«  Октомври, 2020  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031