Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2009 09:05 - шумът около БАН
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 656 Коментари: 0 Гласове:
2



 всяко чудо за три дни  играчите , ще спрат спора- както винаги до тук с тези аргументи само за пари, а с това и отреждат на българската наука, интелект и интелектуална собственост(ИС) незавидното положение и състояние, което рефлектира най силно върху икономиката на БАН и на държавата, то ни праща зад завесата в ръцете на  бедността. Незнанието,липсващото знание! националното незнание, оставено ни като наследство от соц времето ни изолира от най значимия  елемент на капиталистическата икономика: Незнанието е сила с обратен знак. Колко голяма е съпротивата дори за това да се прочете, а трябва и да се разбере :        ЛИПВАЩО-  В СЛУЧАЯ, БЕЗ НЕГО НЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРОДЪЛЖАВА, ЗАЩОТО БЕЗ ДА ИСКА , КАТО УПОТРЕБИ ИЗРАЗА „ФЕОДАЛНИ СТАРЦИ” МИНИСТЪР ДЯНКОВ УЛУЧИ НАЙ ВАЖНИЯ ПРОБЛЕМ - реформата в сферата на науката да се постави на ОСНОВАТА НА КАПИТАЛИСТИЧЕСКАТА ИКОНОМИКА, А НЕ КАКВАТО Е СЕГА- ФЕОДАЛНА:  КОГАТО  БАН ИЗИСКВА ОТ ВЛАСТТА ПРЕВИЛЕГИИ, ОЦЕНКА, ПО КРИТЕРИИ, РАЗЛИЧНИ ОТ ТЕЗИ НА ДРУГИТЕ В СВЕТА Академии . ЗНАМ ТОЧНИТЕ МЕСТА НА КЛАСАЦИЯТА НА „ТОМПСЪН” И ТОВА Е САМО ПОЛОВИНАТА ОТ АВТОРИТЕТА, ЗНАМ И КЛАСАЦИЯТА НА ДЪРЖАВАТА В ОНЕЗИ ПРОДУКТИ С КОИТО СЕ МЕРИ ИНТЕЛЕКТУАЛНИЯТ ПОТЕНЦИАЛ  РАЗБИРАМ С КВАЛИФИКАЦИЯТА СИ НА ПАТЕНТЕН ЕКСПЕРТ, ЧЕ ТАМ ПОЛОЖЕНИЕТО Е ПЛАЧЕВНО, НАРЕЖДА Я  В РЕДИЦАТА НА ТРЕТИЯ СВЯТ ЕТО КАКВИ СА :
 В окончателния анализ за  България,бъдещето и тайната за развитието и е интелектуалната собственост. Нашите собствени интелектуални ресурси са част от нашето общество..., възможност да преодолеем не само по леко рецесията, а и да извлечем поза, ако своевременно видим и оценим че :
 Налице са следните факти: за интелектуалната собственост (ИС):
- В българските университети и средни училища не се изучава Изключенията УНСС и ТУ са незначителни при тоталната неграмотност в обществото.   
      Интелектуалната собственост (ИС), система от нтер дисциплинарни знания, е толкова важна, колкото знанията по математика и работа с компютри;

 Преподавателите в българското образование нямат квалификация по защита и управление на интелектуалната собственост; Учените от БАН няма как да са изключение Всички те  не са виновни- такава е системата в която живяхме
  ОБВИНЕНИЕТО НА МИНИСТЪРА ЗА ФЕОДАЛИЗЪМ Е ВЯРНО, НО МИНИСТРИТЕ , ПРАВИТЕЛСТВАТА САМО ИМАТ КОМПЕТЕНТНОСТТА ДА ГО  НОРМАЛИЗИРАТ,ТОВА МОЖЕШЕ ДА Е ПЪРВАТА МУ ЗАДАЧА, ЗАЩОТО САМ КАТО ПРЕДСТАВИТЕЛ НА СВЕТОВНАТА БАНКА Е ИЗГХОТВИЛ ДОКЛАД ЗА СЪСТОЯНИЕТО. НО  ДОКЛАД, КОЙТО НЕ СЪДЪРЖА ТУК ПОСОЧЕНИТЕ ФАКТИ, ЗАЩОТО БАН НЕ Е ФИРМА, ЗАВООД, КОНСУЛТАЦИЯ И СЕ ПОДЧИНЯВА НА ДРУГИ НАЛОЖЕНИ В СВЕТА ЗАКОНИ: МЕЖДУНАРОДНИ КОНВЕНЦИИ
     В страните от ЕС не се организират и провеждат хамалски студентски бригади, както у нас. Там студентите участват под ръководството на преподаватели в изследвания, разработки в полза на науката, в реализирането на изобретенията на своя инстиут    Резултатите са налице: Патентно ведомство ни издава ежегодно малко по-вече от 200 патента от български изобретатели. На най-богатия паза- САЩ се регистрират около 5- 6 български патента.  Толкова имат Барбадос, Тринидад и Тобаго, Кения, Бермуди и Каймановите острови.Сравними с нас по население държави регистрират в САЩ: Финландия -1418 патента (236 пъти по-вече от нас!), Израел - 1867 бр. (311 пъти по-вече), Швеция - 3673 бр. (612 пъти по-вече) и т.н.; В България няма визия за създаване центрове за практическа и професионална подкрепа на идеи. В 5 милионна Финландия има 270 центъра (във всяко населено място по 2-3 души);

    Как става така, че през последните години университетът в Каролина има 1806 патента, Тексасткият университет 444, Станфордският университет 384, и т.н.  А нашите университети и БАН нямат регистрирани патенти. ПРЕД ФАКТИТЕ И БОГОВЕТЕ МЪЛЧАТ. УЧЕНИТЕ СЪЩО. Чуждите горепосочени университети печелят от продажбата на индустриална собственост десетократно пъти повече от държавните субсидии за образование.  На практика това са  достойни възнаграждения за преподаватели и изследователи.   Нямат бедни преподаватели... Още:  Печелят всички, но най-вече печели обществото. висококонкурентни технологии, монопол на пазарите по света, следователно заетост и висок жизнен стандарт.   Съзнателно давам примери от САЩ, защото нашите политици и управляващи последните години черпят опит предимно от там. Може би по тази причина между стотиците американски филми по телевизията няма  и не е случайно! нито един с образователна цел – ЗАЩИТА и УПРАВЛЯВАНЕ ИС, промишлен шпионаж, стимулиране учени изобретатели.

   Примерът с Финландия е  по-показателен! Пет милионна Финландия, която има гиганта на телекомуникациите - "Нокия". Финландия, която има жизнен стандарт почти като този на САЩ. Финландските учени са в основата на този стандарт.
Във Финландия няма изследователски център, който да не работи в тясно сътрудничество с университетите, както и няма студентски организации за хамалски услуги. Студентите ако искат да припечелят допълнително пари, работят в изследователските колективи към университетите. Така човешкият интелект се учи да твори и да създава работни места. Не виждам с какво ни превъзхождат народите от скандинавските страни. И те носят на раменете се само една глава, но знаят защо я носят. След  100 годишния юбилей на Джон Атанасов българите трябва да знаят какво са дали на света. Покрай тези колоси на човешкото познание, трасирали пътя за развитието и оцеляването на цели народи и общества, имаме и друг дял в световното историческо наследство.
Този дял се състои в уникалния пример как може да се разпилява човешки интелект. Как съзнателно поддържаната от политиците неграмотност за най важния инструмент на стопанския растеж - интелектуалната собственост бавно и мъчително заплашва да изтрие от картата самочувствието и националната гордост на един народ. И самата държава потъваща в мизерия зад погледа на политици, замерящи се с обвинения с единствена цел как отново да се доберат до властта. В България има повече на брой политически партии (над 280 партии!), отколкото е броят на депутатите (240). Но никоя политическа партия не е извела на преден план интелектуалната собственост като инструмент за икономически растеж. Нещо повече, термините от интелектуалната собственост не присъстват в речника на нашите политици;

   Значителна част от фирмите след като реализират печалба, не купуват лицензи за технологии и ноу-хау, а лъскави лимузини.

Колкото и малко да е наличната във фирмите и университетите интелектуална собственост, тя не се оценява от лицензирани оценители и не се капитализира  БАН и  Българските университети нямат в счетоводните си баланси - капитализирани права върху ИС. Въз основа на тези факти заслужава да се направи анализ на (ИС) интелектуалната им собственост    Без да се спираме на особеното място, което заемат другите обекти на интелектуалната собственост като научните открития, база данни, традиционните знания, домейн имената и пр., можем да направим важния извод, че там се намират изворите на най-голямото богатство на България - човешкият интелект. Тук се създават и могат да се създават интелектуални продукти, които ако бъдат приложени в икономиката на страната, могат да решат редица от най-наболелите проблеми на обществото.  Става въпрос за: важните фактори на развитие ниската конкурентно-способност на стоките и услугите на чуждите пазар;, безработицата; престъпността; ниските доходи; мизерията; отчаяниет; бягството на младите хора извън страната и пр.       Отсъствието на грамотност по въпросите на защитата на интелектуалната собственост, ни изправят пред феноменалния факт, да има интелектуални продукти, но те да не са интелектуална собственост, да не са реален капитал, защото не са защитени по съответния ред в патентното ведомство, не са оценени, и не присъстват в счетоводните баланси на университетите. Те не присъстват и в технологичното обновление на българските стопански субекти. Това е удивително! Българските учени и преподаватели не притежават права върху индустриална собственост, не знаят нейната цена, не търгуват с нея, не формират доходи и източници за увеличаване заплатите си?!  Не използват законовите определения на понятията "заявител" и "автор", в съчетание с най-значимия компонент на интелектуалната собственост - положителната репутация. Имат акумулирана с годините репутация, и ако на пазарите на индустриална собственост и софтуер присъства името на БАН, на  университет, шансовете за успех са далече по-добри от имената на физическите лица. Това означава, че могат да бъдат заявители пред патентното ведомство, следователно да се ползват от привилегията на 50% намалени патентни такси, да поддържат в разстояние на 20 години тези патенти и да ги продават или лицензират. Учени и преподаватели да са посочвани като автори, е тяхно право, както е право на БАН и университета да предложи анекси към трудовите договори да бъде уредено на законова основа възнаграждение за тези, които са създали интелектуална собственост, т.е. капитал.  Така един преподавател може да се пенсионира и още много години да получава процент от лицензионни такси или ройълти. Няма причина тези проценти от ройълти да не превишават многократно пенсията на един доцент или професор. Ще печели и обществото.
Нима е нормално в едно държавно учреждение, каквото е университетът да се ползват лаборатории, компютри, материална база, електричество, телефон и пр. за научно-изследователски цели, понякога и за частна работа, без крайният продукт да стане работещ, реален капитал.
 
 Нима е нормално една държава, членка на ЕС да пренебрегва единствена да лишава гражданите си от целенасочено патентно обучение,
  
 


Тагове:   бан,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14279544
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68332
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930