Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2010 19:20 - Опасни новости за Гражданската отговорност!
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 1389 Коментари: 1 Гласове:
0



 оследна промяна в 11:03 на 21 дек 2009, 1724 прочитания, 8 коментара image Емил Атанасов, заместник-председател на Комисията за финансов надзор
Фотограф: Анелия Николова image image От началото на годината действат по-високи лимити за обезщетения при катастрофи - 04 яну
От началото на тази година покритието по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилите се понижи до около 80%, много под 90% - препоръчаното ниво в ЕС. Дали това ще доведе до санкции, кога ще може да се въведе системата бонус-малус, при която шофьорите без нарушения плащат по-малко, и какво става с цените на застраховката, разговаряме с Емил Атанасов, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ застрахователния надзор.

- Предвиждаме дневни такси за шофьорите без "Гражданска отговорност"

- Към средата на 2010 г. ще има условия за въвеждане на електронна полица по задължителната застраховка

- Премиите на някои компании по "Гражданска отговорност" явно са по-ниски от необходимото, след като са на загуба

- Логично е премиите да продължат да се вдигат постепенно, тъй като размерът на щетите расте



Какви мерки вземате за повишаване на обхвата по "Гражданска



отговорност"?
- Ниският обхват по "Гражданска отговорност" (ГО) наистина е сериозен проблем, който съществува от доста време. В нашето законодателство има строги санкции, които, ако се прилагаха, обхватът сигурно щеше да е по-голям. Там например е записано, че автомобилите трябва да бъдат спирани от движение, ако нямат застраховката. Това обаче не се случва, защото органът, който трябва да го прави, няма достатъчно ресурси.

Глобите за липса на ГО също не са малки - за физически лица между 400 и 600 лв., но се налагат само когато КАТ спре автомобил на пътя и констатира липса на застраховка. Затова ние предвиждаме да бъдат въведени дневни такси за тези, които не са си подновили или нямат "Гражданска отговорност". Тази практика съществува в някои европейски страни. Другото, върху което работим, е въвеждането на електронна полица. Искаме да сме сигурни, че тези, които ще бъдат санкционирани, наистина нямат застраховка, тъй като действащите в момента системи не са на достатъчно добро ниво и понякога сключени полици не се отчитат.

А електронната полица ще отчита броя на сключилите застраховката в реално време и ще може да се даде много точна представа за обхвата. В момента Асоциацията на българските застрахователи и гаранционният фонд изготвят техническото обезпечение по това и се надявам необходимите условия за въвеждане на електронната полица да се реализират към средата на следващата година.

Защо още не сте изпратили на Европейската комисия доклада за обхвата на полицата за 2008 г. и кога ще изпратите този за 2009-а? 
- За 2008 г. не бих могъл категорично да отговоря, трябва да направя проучване, но за 2009 г. данните за обхвата към 1 декември в момента се обработват и като са готови, ще ги изпратим в Европейската комисия. За съжаление, както многократно бе посочвано, обхватът варира около 80%, което е под препоръчваното ниво от 90%.

Застрашена ли е България от санкции заради ниския обхват?
- Не бих се наел категорично да кажа какви могат да бъдат санкциите, защото няма европейска практика, но бих могъл да предположа, че могат да бъдат по отношение на гаранционния фонд - да се повишат изискванията към финансовия му капацитет. Би било много неприятно, ако се въведе отново граничният контрол. Вероятно, след като информираме европейските органи, ще получим сигнали. Надявам се, че все пак в рамките на следващите няколко месеца в резултат на дейността на работната група обхватът ще се повиши, защото всички са неудовлетворени от това ниво – както заинтересуваните държавни институции, така и добросъвестните водачи и застрахователите.

Как се развива кампанията по сключване на задължителната полица?
- Кампанията, както всяка година по това време, се развива доста интензивно. Това, което се наблюдава напоследък, е известно намаляване на цените по застраховката. Конкуренцията за повече клиенти намалява премията, правят се отстъпки, комбинирани застраховки, с които на практика се понижават цените. Но нашият стремеж е да не се стига до драстично понижаване.

Може ли да се говори, че има дъмпинг на цените? 
- Това е въпрос от компетентността на Комисията за защита на конкуренцията. Ние можем да кажем, че при отрицателен технически резултат (загуба - бел.ред), който се наблюдава при част от компаниите, които продават ГО, има недостатъчност на премиите.

Преди няколко седмици публикувахте данни, от които стана ясно, че средната цена на "Гражданска отговорност" е доста по-ниска, отколкото трябва да бъде, за да не излизат компаниите на загуба от тази полица. Как в такъв случай стана така, че към август загубата на бранша е много по-малка, отколкото през юни?
- Според мен основната причина е именно повишаването на средния размер на премията. От началото на годината тя се е повишила от 140 лв. до 187 лв. през септември, а средната за деветмесечието е 164 лв. при 144 лв. за същия период миналата година,  което означава, че е нормално да намалее отрицателният технически резултат.

Действително за деветмесечието има подобряване на техническия резултат, което е обнадеждаващо. Сега, в най-активните месеци декември и януари, премията намалява, този процес се наблюдава и в предходните години, но като цяло тя е на по-високи нива. Логично е премиите да продължат да се вдигат постепенно, тъй като има и повишаване на средния размер на щетите.

Изпращали ли сте препоръки на компаниите да променят тарифите си?
- Разбира се. Премиите трябва да са достатъчни, за да бъде стабилно финансовото състояние на застрахователите и съответно да бъдат защитени потребителите на застрахователни услуги. Това, което следим, е техническият резултат и достатъчността на резервите и го контролираме с всички възможни административни средства, включително и налагане на принудителни административни мерки.  

Какъв очаквате да е финансовият резултат за 2009 по "Гражданска отговорност" и общо за пазара?
- Към края на септември за пазарите и по общо, и по животозастраховане е отчетен както положителен технически, така и положителен  финансов резултат. Може да се очаква такива резултати да бъдат отчетени и в  края на годината. Но по-обективна ще бъде картината, като се анализират и данните от последните три месеца, тъй като през тях има концентрация на полици по "Гражданска отговорност", и аз очаквам да има известно влошаване поне по отношение на техническия резултат от задължителната застраховка. Вероятно това ще доведе и до промяна на резултата и на цялото общо застраховане. Но като цяло моето мнение е, че резултатът поне по отношение на ГО ще бъде по-добър, отколкото предходната година.

Ще има ли скоро работеща система бонус-малус, при която цената на "Гражданска отговорност" да се определя според произшествията на водача и риска? 
- Очакваме през следващата година да се реализират условията за прилагане на система бонус-малус. По данни от пътна полиция се провеждат последните тестове на информационната система за пътнотранспортните произшествия. След тяхното приключване ще е възможно да се осъществи необходимият обмен на информация между МВР и информационния център на гаранционния фонд, което ще позволи на застрахователите да прилагат системата бонус-малус.

Какво пречи да не тръгне системата досега?
- Липсата на обмен на информация между институциите. В рамките на МВР нямаше система, с която да се комуникира с другите участници, да има информация за всички пътни произшествия и за тези,  които са регистрирани на база на двустранни протоколи.

Тоест липсва система между МВР и застрахователите?
- Да, и точно по този въпрос в момента се работи. И аз се надявам, че скоро и този проблем ще бъде решен.

Много хора се оплакват, че си карат колата само няколко месеца от годината, а трябва да купуват "Гражданска отговорност" за цяла година. Има ли възможност да се направят промени и полицата да се купува за по-малки периоди?
- В момента това е законодателно решено. "Гражданска отговорност" е едногодишна застраховка и не се прави разлика между това кой колко кара колата си. Нещата ще станат по-справедливи при заработването на системата бонус-малус, тъй като ще се отчете, че автомобилът, който се използва по-рядко, носи по-малък риск и цената на застраховката ще бъде по-ниска, отколкото за тези, които интензивно се движат.

Какво става с идеите за здравна реформа и нови изисквания към дружествата? Участват ли представители на надзора в работната група за промени в здравното осигуряване?
- Ние получихме от Министерството на здравеопазването искане за включване на наши представители в работна група по тези въпроси и сме определили двама души. Впоследствие не последваха други стъпки от страна на водещите институции, поради което не разполагам с актуална информация. 

От НАП скоро обявиха, че при проверки са хванали много застрахователни брокери и посредници, които укриват доходи. Планира ли КФН по-строги регулации за тях? 
- По отношение на данъчните въпроси ние нямаме компетентност, освен че имахме кореспонденция по въпроса с НАП. Поискаха ни списъци с агентите. Имайте предвид, че агентите са около 60 хил., а експертите в "Застрахователния надзор" са към 40. Ние разполагаме с твърде ограничен ресурс, за да надзираваме всичките агенти.
Етикети  гражданска отговорност застраховки КФН  


Тагове:   опасни,   новости,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. zaw12929 - Никой не е застрахован, да не нап...
05.01.2010 13:29
Никой не е застрахован, да не направи катастрофа
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14293691
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68351
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930