Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. wonder
4. kvg55
5. leonleonovpom2
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
2. radostinalassa
3. wonder
4. kvg55
5. leonleonovpom2
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Постинг
17.02.2010 15:41 -
“Теория на очакванията” на Виктор Врум
от Симеон Христов, Сита Мениджмънт Консулт ООД
Голяма част от ежедневието на мениджърите е посветено на мотивацията на служителите, които те ръководят.
Тези от вас, които са изучавали мениджмънт, навярно си спомнят, че има различни теории за мотивацията, но основно те се разглеждат в две групи – “съдържателни теории за мотивацията” и “процесни теории за мотивацията”. Първата група теории обясняват мотивацията чрез човешките потребности и свързаните с тях фактори, влияещи върху поведението на хората. Втората група теории разглеждат мотивацията в друг аспект, а именно – как протича процеса на мотивация, как човек разпределя усилията за постигане на различните цели и как избира конкретния вид поведение.
Снимка: topshampatti, CC. Независимо, че мотивацията е поведение, което е осветлено ясно, точно и достоверно, все се намират “мениджъри”, които считат, че теориите за мотивацията са “теории”, а практиката е “практика”. За съжаление те не осъзнават, че теориите за човешката мотивация показват как да се направи така, че в организацията им да има мотивирани служители. Именно това превръща теориите за мотивацията в безценен помощник на мениджърите в усилията им да имат повече мотивирани служители. Искам да ви представя “теорията на очакванията” на Виктор Врум, която за мен е една от най-достъпните и лесно приложими в непосредствената ежедневна работа на всеки мениджър, теория. Каква е основната теза на “теорията на очакванията”? Основната теза в тази теория е, че намерението (склонността) на един човек да изпълни определено действие зависи от последствията (резултатите), до които ще доведе то, както и от полезността и привлекателността на тези последствия (резултати) за индивида. Или мотивацията се основава на решението на този човек “Колко усилия да употребя, за да постигна това, което искат от мен?” Авторът на тази теория – Виктор Врум, казва, че изборът на решение зависи от очакванията на човека, а те се образуват в два последователни етапа: (1) усилия-изпълнение на задачата; (2) изпълнение на задачата – резултати (възнаграждения). Как протича мотивацията според теорията на Врум? Според Виктор Врум очакванията (а те са в основа на мотивацията) преминават през два етапа. През първия етап мотивацията се влияе от очакванията за това какви усилия ще са необходими, за да се постигне определено равнище на изпълнение на задачата. През втория етап мотивацията се влияе от увереността на индивида, че изпълнението на задачата, като резултат от положените усилия ще способства за получаването на очаквания резултат (възнаграждение). Същевременно значение има и това колко привлекателно е възнаграждението, както и каква ще е оценката, която ще му дадат другите, включително и дали ще има кой да оцени резултатите от работата. Например, мотивацията на Иван Димитров (това е случайно подбрано име) ще зависи от това:
Снимка: topshampatti, CC. Независимо, че мотивацията е поведение, което е осветлено ясно, точно и достоверно, все се намират “мениджъри”, които считат, че теориите за мотивацията са “теории”, а практиката е “практика”. За съжаление те не осъзнават, че теориите за човешката мотивация показват как да се направи така, че в организацията им да има мотивирани служители. Именно това превръща теориите за мотивацията в безценен помощник на мениджърите в усилията им да имат повече мотивирани служители. Искам да ви представя “теорията на очакванията” на Виктор Врум, която за мен е една от най-достъпните и лесно приложими в непосредствената ежедневна работа на всеки мениджър, теория. Каква е основната теза на “теорията на очакванията”? Основната теза в тази теория е, че намерението (склонността) на един човек да изпълни определено действие зависи от последствията (резултатите), до които ще доведе то, както и от полезността и привлекателността на тези последствия (резултати) за индивида. Или мотивацията се основава на решението на този човек “Колко усилия да употребя, за да постигна това, което искат от мен?” Авторът на тази теория – Виктор Врум, казва, че изборът на решение зависи от очакванията на човека, а те се образуват в два последователни етапа: (1) усилия-изпълнение на задачата; (2) изпълнение на задачата – резултати (възнаграждения). Как протича мотивацията според теорията на Врум? Според Виктор Врум очакванията (а те са в основа на мотивацията) преминават през два етапа. През първия етап мотивацията се влияе от очакванията за това какви усилия ще са необходими, за да се постигне определено равнище на изпълнение на задачата. През втория етап мотивацията се влияе от увереността на индивида, че изпълнението на задачата, като резултат от положените усилия ще способства за получаването на очаквания резултат (възнаграждение). Същевременно значение има и това колко привлекателно е възнаграждението, както и каква ще е оценката, която ще му дадат другите, включително и дали ще има кой да оцени резултатите от работата. Например, мотивацията на Иван Димитров (това е случайно подбрано име) ще зависи от това:
- Дали той има ясни, конкретни, точни очаквания какво трябва да направи, кога да го направи и приключи, как да изглежда, какви резултати (възнаграждения) ще получи.
- Колко време и труд ще изпълнението на задачата на Иван Димитров.
- Колко сигурен и уверен е той в това, че ако извърши определените действия (спази определени стандарти, условия и др.) ще стигне до това, което се иска от него.
- Колко привлекателно (интересно, значимо) е възнаграждението, което е обещано, в случай, че Иван си свърши работата както точно се иска да я свърши.
- Кой е този, който ще оцени работата му, дали ще е достатъчно обективен, как точно ще става оценката, по какви показатели и др.
- От това доколко силно индивидът желае да получи възнаграждение (валентност);
- От оценката на индивида за вероятността, че положените усилия ще доведат до резултата (очакване);
- Постигането на поставената цел ще бъде достатъчно възнаградено (инструментариум).
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Блога в Гоогле
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ