Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
18.02.2010 17:04 -
4.76% ръст на износа през декември 2009 спрямо декември 2008 г.
Само износът ще се окаже недостатъчен за трайното възстановяване на българската икономика и връщане на растежа, показа допитване на "Дневник" до икономисти. С това те оспориха виждането на правителството за експорта като основен двигател на ръста на БВП през тази година.
Проблем и през тази година остава свитото индивидуално вътрешно търсене - тоест потреблението на домакинствата и фирмите. Без възстановяване в този показател икономически растеж ще има евентуално заради ниската база, но това няма да е достатъчно за излизане от кризата, коментираха специалисти (за последните макроданни - виж данните в материала.)
Според Кристофор Павлов, главен икономист на Уникредит Булбанк, възстановяването на българския износ е факт, но протича с по-бавни темпове, сравнено с повечето държави от региона.
"Възстановяването на българската икономика вече е започнало и очевидно то е свързано с износа. В същото време връщането към устойчивия растеж ще бъде невъзможно без възстановяването на потребителските разходи на домакинствата, което ще отнеме повече време. Устойчиво възстановяване според нас ще бъде невъзможно, без икономиката да започне да създава отново работни места, без нормализиране в ръста на кредита и стабилизиране на пазара на недвижими имоти", коментира той.
Думите му се потвърждават и от данните за външната търговия. За цялата 2009 г. спадът на вноса е 33%, докато износът се понижава с 22%. Освен това почти всички експортно ориентирани публични компании отчетоха подобряване на резултатите си в края на миналата година. От отчетите за дейността им става ясно и че с малки изключения, при които има пробив на пазари извън ЕС, това се дължи именно на възстановяването в европейските икономики, където отиват 80% от българския износ.
Положителното според икономистите е, че така икономиката се балансира, макар и при по-ниска база. Търговският дефицит се свива наполовина, а дефицитът по текущата сметка за миналата година е тройно по-малък спрямо този за по-миналата. От това следват добра и лоша новина. Добрата е, че България няма да има проблеми с външния дълг, защото дефицитът по текущата сметка отново се покрива с преките чуждестранни инвестиции. Лошата новина е, че по-слабият внос на инвестиционни стоки предполага рецесия.
От тенденцията страдат и отделни браншове. Представители на транспортни компании например сигнализираха, че се налага камионите им или да се връщат празни, или със седмици да правят превози между западноевропейските градове, преди да се намери стока за товарене към България. Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, заяви, че неплануваните превози вече са постоянен проблем.
"Това е несигурен начин за работа в автомобилния транспорт, но превозвачите са принудени да го прилагат, защото го няма нужното количество планови превози. Преди пазарът нарастваше с десетки проценти на година, движен от промишленото и личното потребление. Сега вносът е слаб и организацията на транспорта често опира до оптимизации на загубите", каза той.
Проблем и през тази година остава свитото индивидуално вътрешно търсене - тоест потреблението на домакинствата и фирмите. Без възстановяване в този показател икономически растеж ще има евентуално заради ниската база, но това няма да е достатъчно за излизане от кризата, коментираха специалисти (за последните макроданни - виж данните в материала.)
Според Кристофор Павлов, главен икономист на Уникредит Булбанк, възстановяването на българския износ е факт, но протича с по-бавни темпове, сравнено с повечето държави от региона.
"Възстановяването на българската икономика вече е започнало и очевидно то е свързано с износа. В същото време връщането към устойчивия растеж ще бъде невъзможно без възстановяването на потребителските разходи на домакинствата, което ще отнеме повече време. Устойчиво възстановяване според нас ще бъде невъзможно, без икономиката да започне да създава отново работни места, без нормализиране в ръста на кредита и стабилизиране на пазара на недвижими имоти", коментира той.
Думите му се потвърждават и от данните за външната търговия. За цялата 2009 г. спадът на вноса е 33%, докато износът се понижава с 22%. Освен това почти всички експортно ориентирани публични компании отчетоха подобряване на резултатите си в края на миналата година. От отчетите за дейността им става ясно и че с малки изключения, при които има пробив на пазари извън ЕС, това се дължи именно на възстановяването в европейските икономики, където отиват 80% от българския износ.
Положителното според икономистите е, че така икономиката се балансира, макар и при по-ниска база. Търговският дефицит се свива наполовина, а дефицитът по текущата сметка за миналата година е тройно по-малък спрямо този за по-миналата. От това следват добра и лоша новина. Добрата е, че България няма да има проблеми с външния дълг, защото дефицитът по текущата сметка отново се покрива с преките чуждестранни инвестиции. Лошата новина е, че по-слабият внос на инвестиционни стоки предполага рецесия.
От тенденцията страдат и отделни браншове. Представители на транспортни компании например сигнализираха, че се налага камионите им или да се връщат празни, или със седмици да правят превози между западноевропейските градове, преди да се намери стока за товарене към България. Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика, заяви, че неплануваните превози вече са постоянен проблем.
"Това е несигурен начин за работа в автомобилния транспорт, но превозвачите са принудени да го прилагат, защото го няма нужното количество планови превози. Преди пазарът нарастваше с десетки проценти на година, движен от промишленото и личното потребление. Сега вносът е слаб и организацията на транспорта често опира до оптимизации на загубите", каза той.
-7.5% спад на индивидуалното потребление за четвъртото тримесечие на 2009 -6.2% спад на БВП за четвъртото тримесечие на 2009 -4.2% спад на индивидуалното потребление за третото тримесечие на 2009 -5.4% спад на БВП за третото тримесечие на 2009 3.85% ръст на износа през ноември 2009 спрямо ноември 2008 г. 4.76% ръст на износа през декември 2009 спрямо декември 2008 г. |
Берлин регистрира нов ръст на дълговете
Онлайн пазаруването в България отчита ръ...
Продажбите на мобилни телефони с GPS с р...
Онлайн пазаруването в България отчита ръ...
Продажбите на мобилни телефони с GPS с р...
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Блога в Гоогле
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ
2. мит
3. wordpress
4. портал
5. Европа, България Русе
6. Начало струнен транспорт
7. Електродвигатели Дуюнова
8. НАРОДНО ИНВЕСТИРАНЕ
9. Elektromera
10. Mesenver
11. НЕДЕЛИН
12. Sky Way
13. ТВ програма
14. СТЕВИЯ