Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2010 05:49 - Кого доят чиновниците?!
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 1756 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 05.03.2010 06:03


    image     Танчо-пашето и Панчо-мечето са  зевзеци.  Пасище сочна трева, групички кози, ярета, старци, насядали на портативни козарски  столчета. 
Пенсионерска идилия.
-Ако береш чушките зелени,няма как да ядеш червени  чушки,нали?-пита Панчо и сам си отговаря –А тя ги бере. Няма търпение, разбираш ли?-Седи,дъвче зелена чушка.Гълта. -Коя тя?-раздразнено вика Танчо -       Как коя-жена ми? -       Че нали лани я погреба?!Как ша ти бере зелени чушките? -още се нерви Танчо  - Като е на небето, аз трябва ли да и чупя хатъра?! Пак ще си ги бера зелени. А ти  какво ядеш?    -Семе от червена чушка. Който го яде, поумнява- Танчо прави движения, като да чете лекции. Панчо го прекъсва -Дай и на мен! -Много е скъпо, 1000 лева  килото -клати пръст Танчо в отрицание- Без пари не лови. Не действа.  Мълчат. Панчо рови из джобовете. Подава два лева. - Дай  семка, ето пари, може и още да си купя. Като взема другата пенсия. -Че защо му е на пенсионер да е по умен? А.а? -Така.за всеки случай. Дай де! -Щом си плащаш.ето ти семенце. Дъвчи. Умней! Панчо дъвче,ентусиазирано, шумно, после забавя. Съмнение проблясва.Спира мляскането.Пита, уплашено: -От къде купи семките.Като чушки ли … -От пазара. Като чушки. Понякога си ги бера от градината, ама жената ги бере зелени, като твоята. -Че там кило пипер струва само левче. Как може да ме мамиш?! Уж сме другари, козари!? -       Няма измама, една семка изяде и виж колко поумня. Вече ти казах: Без пари не лови. Не действа - Не действало?!  А  от  градина можело… Ще те съдя за измама… -Не ти е достатъчно, трябва тонове да изядеш за да … -Стига ,върни ми  парата доброволно. Цялата  пенсия ти дадох. Жената ще ме убие -Ще кажеш.че си ги загубил. Или изпил. -Няма да повярва.Върни ги, докато ти не си ги изпил! -Не,няма! В замяна ще научиш как се променя потреблението на българина през  последните десетилетия на 20 век. Съгласен?! Информацията струва пари. -Давай,по бързо, Да не е пак  една семка от червена чушка?! Ами ако е зелена? -Добре,гледай си сам Ето тази хартийка. Пази я! Върни я пак да си я четем.  год-но потребл.      1959    1969     1979       1989        1.Хляб         кг               261       238      216         197 2.Ориз        кг                   3.4        3.8       4,3            4.3 3.Зрял фасул   кг          6.9        4.2       3.9           3.4 4.Месо              кг        29.1       41.4      61,2          71.3 5.Риба               кг         2.2        5.5        6.9            8.3 6.Мазнини       кг        14          16        20.8         22.6 7.Мляко           кг       92.3      116.6    169.4       191.0 8.Захар            кг       17.7       32.9        34.7       35.1 9.Яйца             бр.        84        122      204          239 10.Зеленч.       кг        97         89        93           106 11.Плодове    кг         96       150      105          105 12.Алкохол     л           7.6        11.4    14               14 13.Обувки     чф.           0.9          1.7   2.0              3.9 14.Пам.плат    м          16          22      26            27 15.Копр плат             м         0.9          2.1     4               5 16 Вълн.плат            м             3          4        5               5,4   
Танчо гледа, взира се.Клати глава и коментира:  "За ракията го вярвам, ама от 20 години не съм купувал обувки, платове, месо, мляко…Така е след 89 няма купуване... пазарна икономика уж.
Усеща в устата си семенцето. Виква -Връщам ти семето, върни парите! Чуваш ли?-Панчо се стряска. Задрямал. Грабва пръчката скача викайки: -Къде. къде ми се загубиха козите? Защо не ги  гледа а се  пулиш се на този лист от стар вестник. Там на боклука го намерих. А за парите дето ми иска заем, мога да ти дам. Ето-подава му обратно двата лева…  Всеки ден излизам на поляната. Панчо и Танчо или са двамата и се дърлят или се редуват.  Зевзеци.  Пийнали шегите им стават неспасяемо опасни. Един ден пристига забързан Панчо и отдалеч ръкомаха и вика: -Махни се от поляната! Ще я кося. Ако не си обереш козите до 5 минути ще те набия… -Ела де! Аз не ти преча да косиш. Не ми пречи да паса козите! Точно в този момент, като по чудо по пътя приближава полицейската, на селището кола. -Ето и полицейската кола.Ще отцепят района за косене. -Аз се пошегувах…-уплаши се Панчо -       Аз също… Не виждаш ли, че нямам коса? Забързва без посока.След него се чува песен   “Анита,Анита, ти си знаменита  Когато си до мен всеки ме зачита  По начин лесен, ставам на света известен!  Анита, Анита, ти си дяволита…”       Друг ден. Пак са козите. Иначе за какво ще ходят на полето. Само гражданите се разхождат бъдева по улици и паркове. - Те има кого да доят, без да тичат, като нас по полето – казва Панчо, който   от час говори за бизнес - Българските бизнесмени сами а си виновни, искат за много късо време да спечелят много пари. Не плащат данъци, осигуровки. Наемат работници  на минимални срокове и заплати. Налагат 15 часов работен ден. -Стига де! Къде ще е най добре да работя? Имам възможност в частна и държавна фирма. -Частника ще те вземе без договор.Че ти плаща добре до едно време. Държавната фирма прави трудов договор.но не внася осигуровките…въобще -Най добре е собствен бизнес -Най добре е собствен бизнес. Всички гаражи станаха магазини. имахте готов. Нали ви реституираха дюкяна,  дето беше зеленчуков магазин?  От службата ти дават финанси, ако приемеш съкращение. Какво чака?  - Така започна одисеята ми да стана … какъвто съм сега. А какъв съм,ще разбереш като ти разкажа. Така преди години приех съкращение, срещу десет брутни заплати. Голяма сума…Та започвам отначало. Веднага ремонтирах, измазах, нагласих магазина и реших да продължа да го стопанисвам като зеленчуков. Отвътре живеем ние, отпред, на фасадата ще е работата ни. Семеен магазин. Не свалих и табелата. Тръгвам за стока, но ме спря някакъв си инспектор. Иска ми лиценз от общината. Викам на жената: ”Отивам до общината. след обед ще ходим за стока!” И оттогава три петилетки. Лиценз не получих.   В общината се оказа, че за да ми дадат лиценз, трябва да постя. Да  дам ония заплати и още толкоз- да отгладувам парите за документите.   Първо строителния техник, да  изготви проекти  на сградата...все пари и пари... -Какво толкова!? Нали  до вчера държавата го ползваше като зеленчуков магазин?!  На пазара тараби- слагат касети продават?! Без проекти... - Така, ама нов ред! Разбирай- бариера, да не може човек да заработи. Техника приема само в петък преди обяд. Тази седмица не ми реши проблема. Другата  пак и така ходя до града  години и накрая – некролог умрял .На него плащах, плащах  парите скътани  и за …моето погребение отидоха. Жената погребах с другите и… мерака за магазин погребах. И така 15 години. Тая реституция се оказа средство нас да доят чиновниците…Те отвориха магазини, купиха бентлита, яхти чак сега държавата ще им търси сметката за данъци, ама за тия под масата..?! Леле, този път наистина изтървах козите… - Ша ги загубиш, като си скрънза, хората печелят, плащат, на когото, когато трябва   има за всички а ти- два лева назаем ти дадох, и се спотайваш. Ако ми ги върнеш сега ша  ти покажа накъде избягаха… козите , че е време да ги доиш.              



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14292556
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68350
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930