Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.05.2010 05:54 - Борисова: Ако не се справя, си вземам чантата
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 1079 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 16.05.2010 06:10


  НСнимка Пламен Стоименов   С проф. АННА-МАРИЯ БОРИСОВА   , министър на здравеопазването, разговаря Диана Тенчева


, министър на здравеопазването, разговаря Диана Тенчева
- Идва ли ви да се откажете от поста, опознавайки в детайли ситуацията, която заварихте в здравеопазването, проф. Борисова? - Аз много добре знам каква е ситуацията още преди да дойда тук. И не е имало 
нужда я опознавам, тъй като години наред работя в тези условия. В този кабинет 
не съм научила нищо повече. Аз живея в това здравеопазване. Винаги съм била 
заинтересована да променя начина си на работа, защото така мога да дам много
повече от това, което съществуващите отношения ми позволяват. Това е било 
дълбоката ми болка. Това беше и мотивът (въпреки тежките условия) да се хвана 
тук, да се опитам да направя нещо. Горещо го искам.
- Задават ли се уволнения на директори, след като борчовете на болниците с 
неплатената апаратура са близо 400 млн. лв., както каза премиерът?
- Ревизията ще покаже дали дълговете са 400 млн. лв. Аз имам информация 
в писмен вид, абсолютно достоверна, с разбивка на задълженията на всички
болници. Вярно, че накрая не ударих чертата, за да видя колко са, но ми се 
струва, че не са чак толкова. Моята препоръка към болниците е да си изготвят
индивидуален бизнес план за погасяване на задълженията. Специално съм 
обърнала внимание на тези, които са с големи дългове. Прави ми впечатление, че най-зле са тези, които са най-високоспециализирани, с най-много специалисти, където има най-много пациенти, но там отиват най-тежко болните. А те искат най -голямо харчене. Добре са тези болници, които нямат тежко болни. И всъщност какво излиза - когато си добър, означава, че влизаш вътре (смее се). И аз сега
да им се карам ли, да не им се карам ли? Всъщност те лесно могат да преодолеят 
дефицитите си, като спрат да приемат тежко болни. Но какво става с тези хора?
Тежко болният тропа на тази врата - а-а (бел. ред. - в смисъл на “не”), тропа на друга, и накрая го вземат точно тези болници - големите. Та засега не им се карам, 
но ще видя какво ще правя с тези директори. В момента не познавам работата им.
А някои от тях са заварили дългове. Как да се караш тогава на новия? Ето, тази сутрин (в сряда, бел. ред.)при мен беше директорът на габровската болница. Защото ще ходя в събота там да откриваме нови структури. За които сме дали 1,5 млн. лв. - ние, министерството. Не спираме да инвестираме, но го правим в 
болници, където ще ни се върнат парите. За мен обаче беше много мило да чуя, че лекарите от болницата в Дряново искат да се срещнат с мен час по-скоро - утре, в други ден, но нямам часове! Всичко е заето. Ето и Световна банка ще идва, и асоциацията, на която имаме задължения заради апаратурата, и “Подкрепа”, и конфедерации, и... А аз нямам часове! Затова предложих на лекарите от Дряново, които искат да ми благодарят за това, че имам визия да не ги затварям, че няма да има затворена болница, да дойдат на среща в Габрово.
- Класацията на топборчлиите от години държи “Св. Георги” в Пловдив, после - бургаската... - И сега е така. Не съм ги класирала, но ми направи впечатление, че “Св.Георги” е много напред. Сега там имаме едно клатещо се ръководство.
В нашите среди се коментира, че има неудовлетвореност от избора на 
този лекар. А когато има недоволство сред колегите от избора на директор,
това не вещае добри резултати. Не познавам колегата, но нещата трябва да се обсъдят.
- Ако се налага да “режете” - пари, структури, къде ще ударите? - Нищо няма да режа. Всеки ще се оправя сам и ще доказва, че е мениджър. Той затова е назначен. А като мине известно време и видим, че не се справя, тогава ще мислим за смени. Не всеки е добър мениджър. То не само се учи. То се ражда. Така че ще дам възможност, ще видим как се справят. Но масови кампании на махане - не. - Значи няма да постъпите примерно като бившия министър Гайдарски, 
който махна шефове на 9 затънали в борчове болници?
- А, може и да се наложи. Но да видим, да видим... Вижте, искам да осигурим 
най-доброто на пациента. Да се осигурят специалисти навсякъде в страната. 
Защото, ако не я покрием, ако позволим в някои район повишаване на
смъртност, болестност, значи сме се провалили, значи е бил лош разчетът ни.
Ето този подход ще ни помогне да изградим националната здравна карта. - Казахте пред “Труд”, че на България “прилягат” 120-130 болници за 
активно лечение (тези, в които има всякакви специалисти), а останалите
ще се преструктурират. Как ще подберете активните болници за картата?
- Тя няма да бъде лобистки интерес на този депутат, онзи депутат, министър,
приятел, познат, колега... Не! Имайте предвид, че когато преценяваме
максималния брой легла, които ще има в отделната област, те ще се 
определят според броя на населението, възраст, болестност, спецификата 
на вредни фактори. Представете си, че имаме район с вредни фактори за
белодробни заболявания. Ами там акцентът ще бъде върху това. Така че
броят на леглата ще идва като резултат от всички тези фактори, за които 
си има международни стандарти. Ние няма да измисляме наши. Те, 
нещата в света са ясни. А правилата в тази карта ще бъдат задължителни. 
Това е абсолютно категорично!
- Как ще устоите, ако дойде някой примерно първи братовчед на премиера и
каже да не правите 
болницата му в такава за долекуване или в хоспис? - Няма, няма! Г-н Борисов ми е дал пълна свобода! И аз ще си искам свободата 
на решение. Той ми го заяви!
- А ако местни ГЕРБ-ери... - Няма местни, няма неместни! Значи или ние ще създадем карта, която ще
гарантира здраве, живот и няма да повиши смъртността, или няма за какво
да работим.  Да си вземаме чантите и да си вървим! Ние за какво сме дошли 
- да свършим работа. Аз и моят екип. Те са абсолютно съгласни. Моята първа 
точка е ултимативна - задължителна здравна карта! Иначе аз нямам работа в 
това министерство - да си вземам чантата и да си вървя. И второ задължително -
определя се максималният брой легла за дадената област по чисто научни
съображения със съответните коефициенти. Това не са свободни съчинения! 
И никой да не се бърка. Защото се бърка в проблем, който е опасен за нацията, 
за държавата. Аз съм застанала тук, за да гарантирам живота на тези хора. 
Иначе какво правя - прехвърлям папки?
- Какво ще промените в лекарствената политика? - Много неща. Имаме цял план - за тази година, за догодина. Не бих искала 
да ви отегчавам. Точките са твърде много, стъпките също. Някои от тях споменах
. За други се подготвяме. Имайте предвид, че министерството ни по принцип счита,
че няма никаква работа с търговете за лекарства. Ние не сме търговско дружество. 
Не съществува министерство в света, което да се занимава с тях. Ведомството
има за задача да прави здравната политика за всички сфери, включително и за 
лекарствената политика. Та до края на тази година ще си довършим работата,
но и подготвяме нормативната база, за да отидат търговете в здравната каса.
- Това ще стане ли факт от догодина? - Надявам се. Във всеки случай работим доста усилено. Разбрах, че юридическите 
проблеми вървят бааавно, има си процедууури, време, път, стъпки...
- А какво предвиждат спешните мерки? - При следващите търгове за лекарства в държавните заведения ще въведем 
пределни цени за медикаментите, под които ще купуват подопечните ни болници.
Така ще свалим цените на лекарствата. Категорично. Трудно ми е да споделя с 
какъв процент, но ще са по-евтини. Второ, ще създадем позитивна листа за
медицинските изделия. Горките хора в момента купуват примерно едно и също
нещо на цена от 100 до 1000 лв. Искам да създадем ред - за една и съща марка, 
за едно и също изделие - една цена където и да отидеш.
- Колко често се налага да се чувате с премиера? - Различно. Има дни, в които въобще не се чуваме. Оставена съм да работя спокойно. От време на време, когато нещо го интересува, или просто иска да ме чуе - има и такива дни, казва: “Как си?”, “Върви ли работата?”, “Решаваш ли проблема с лекарствата?” (смее се), “Намали ли разходите?” - А той от какво най-много се интересува? - Иска да въведе ред. На него му хареса това, че казах: “Искам ред и дисциплина.” 
Например: портиерите да нямат обеци на ухото, мъже на 60 г. За мен това е смешно и жалко! Направих забележка. Това е някакъв ред, нали? Да са спретнати, деловодството да е спретнато. Минах по етажите, не ми хареса, че папки са се натрупали. Слезнах долу в архива, ами там няма вече къде да поемат. Значи трябва да намерим нов  архив, да отпушим канцелариите, да бъде приветливо. Да могат да дишат, бе! То, вътре - прашоляк!
- Не само в кабинета ви е спретнато, но и във входа на кооперацията вистълбището е чисто, изрядни изтривалки... - Мисля, че заслугата е и моя. - Така казаха и комшиите ви. - Почва се с дребните неща, а после ще дойдат и едрите. И ще съобщим на г-н
Борисов, че в това министерство вече има ред. И че в медицината и в 
здравеопазването също има ред.
   
           
ОЩЕ ПО ТЕМАТА » Борисова:Ще поканим пенсионерите да напуснат » Няма да затваряме болници, обеща пак проф. Борисова » Борисова с две победи срещу Борисов за ден » Борисова обеща да не затваря болници » Анна-Мария Борисова вече е здравен министър



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14287993
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68345
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930