Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.08.2011 05:17 - Бързо! Намери себе си в класацията!
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 994 Коментари: 0 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 и ако  не харесваш групата-   направи промени, заеми най полезното за теб  :
типовете потребители и как преживяваме кризата?
Пазарният компас „Българите – начин на живот” беше представен от маркетинговата агенция Noema и компанията MMD Partneres. Изследването очертава основните групи потребители в България и какви са най-големите промени в тяхното поведение в следствие на кризата.

Дивил Кулев, директор „Изследвания и развитие” в Noema представи основните групи потребители:


Активни – 8% от населението

За тях най-характерно е, че се намират високо по оста социално положение. Активните са сравнително малко като дял – около 8% от обществото, като се наблюдава съвсем слаба тенденция да намаляват. Най-характерно за тях е, че са много амбициозни и много отворени към света. Високото им социално положение до голяма степен определя това, че те са хора със самочувствие, високо образовани, сравнително млади и действени хора, които живеят в София и големите градове.

Доволни – 22% от населението

Много отворени към света със силно развито чувство на принадлежност. Тези хора са със сравнително високи доходи, но амбицията не е толкова силно изразена, както при Активните. Те са доволни от това, което са постигнали, водят спокоен живот и много държат на семейството си. 

Безразлични – 6% от населението
Сравнително високо социално положение, но много ниски оценки по скалата чувство на принадлежност. Това са хора, живеещи в голямата си част във виртуалния свят. Те са против всичко, като това е и най-младата група. За тях ценности като дом и семейство не са важни. Безразличните демонстрират ясно своята неудовлетвореност, от това, което са постигнали. 

Пасивни – 9% от населението

Тази група не притежава нещо, което ясно да ги отличава, нямат характерна черта. Те живеят в по-малките градове. Това са хора без амбиции, със среден социален статус. Достигнали са някакво ниво на комфорт, което са изградили, нямат към какво повече да се стремят. 

Позитивни – 24% от населението

Позитивните са част от нискодоходните групи, които имат и ниско социално положение. Характерното за тази група е силно изразеното чувство за принадлежност и отвореност към света и новите технологии. Въпреки ниския си социален статус, тези хора са отворени към новото. Позитивните живеят в по-малки населени места, като те донякъде са ограничени от възрастта си и от населеното място, в което живеят. Въпреки всичко тези хора гледат с оптимизъм към бъдещето. 

Затворени –  23% от населението
Тази група от хора също притежава силно изразено чувство за принадлежност, но те са тотално затворени към новото. Това са възрастни хора, живеещи основно в села и по-малките градове. Те живеят единствено и само за своите близки, като интересите им стигат до съседите и близките хора. 

Неприемащи – 8% от населението

Тази група е изключително маргинална с нисък социален статус. Те са сравнително затворени към новото и към новите технологии. Почти липсва чувството за принадлежност. За тези хора е характерно живеене ден за ден и липса на работа. Голяма част от тази група са представители на малцинствата. Това, което се наблюдава при тях е липса на желание за промяна. 

Какво се промени при тези групи през 2011?

От 3% през 2009 на 4% през 2011 е нараснал делът на хората, които казват, че тяхното положение се е подобрило, каза Радостина Манахова, управляващ съдружник в MMD Partners. Тя обясни, че на фона на всички останали потребители това не е повод за оптимизъм. Хората, чието положение не се е променило, са намалели от 47 на 44% през миналата година. „Но според нас реално и на тези хора положението се е влошило, тъй като те отчитат само че нямат промяна в дохода, но не и ръста на инфлацията”, обясни Манахова.

Активните са сегментът, който най-малко е засегнат от кризата. При тях само 28% през 2011 имат влошаване на положението, а 6% имат подобрение, сочат данните от Пазарният компас „Българите – начин на живот”.  При Затворените обаче няма хора, на които да се е подобрило положението. Нещо повече при повече от 60% има влошаване. 

Как се е променило потребителското поведение?
Изследването показва, че кризата е променила поведението на потребителите в две посоки. Една от промените е, че хората са започнали да харчат спестяванията си, което показва, че на потребителите вече в голяма степен не им стигат парите. Доволните са сегментът, които най-рязко реагира на случващото се и именно те най-много посягат на спестяванията си. 

В същото време при всички потребители се забелязва стремеж към спестяване. Много ясно се вижда, че активните и затворените са двата сегмента, които най-слабо са засегнати, а Позитивните и Пасивните са имали най-тежка финансова година. При първите всеки пети има намаление на заплатата, а при другите над 15% от хората са загубили работата си. 

През 2010 Доволните все повече започват да се държат като хората с по-малко постижения като Позитивните и Пасивните, а Безразличните, поради факта, че имат едно много незаангажирано отношение към живота, продължават да потребяват и да се стремят към живота, които искат, обясни още Радостина Манахова. 

Над 40% от Активните и Безразличните са заявили през миналата година, че пазаруват на промоции. Според анализаторите това означава, че дори и тези финансово независими, модерни и стремящи се към по-високо качество на живот хора са решили да намалят комфорта си на пазаруване, т. е. купуват, когато нещо е намалено, а не когато имат нужда от него. 

Кризата доведе и до качествени промени в начина на живот, става ясно от резултатите от маркетинговото проучване. Хората от всички сегменти са започнали да ходят по-рядко на заведение. Близо 50% от Активните пък са заменили почивката в чужбина с ваканция в България. 

Нараства обаче пазаруването по интернет, като през миналата година средно 8% от населението е направило покупки по този начин. В последния месец всеки пети от Активните и Безразличните са пазарували по интернет. 

Друг ефект от кризата е, че хората започнаха да прекарват повече време вкъщи и да се занимават с дребни поправки вкъщи или по колата. Освен това нараства и делът на хората, които имат хоби от 8% през 2008 на 17% през 2010.  Защо 2010- защото тя е последната пълна календарна година
 



Гласувай:
6
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11821885
Постинги: 5377
Коментари: 12222
Гласове: 61743
Архив
Календар
«  Май, 2021  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31