Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.09.2012 21:25 - Регистрирайте си марка! 1 524 000
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 2564 Коментари: 1 Гласове:
10

Последна промяна: 01.10.2012 23:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Търговската марка е обект на интелектуална собственост, а тя се разделя на: индустриална собственост, която има за обекти изобретенията във всички области на човешката дейност, промишления дизайн,полезните модели, търговските марки, търговските названия, географските означения; авторски и сродни на авторските права,имащи за обекти произведения на литературата, изкуството и науката, изпълнения на певци, музиканти, артисти, звукозаписи, радио- и телевизионни предавания. Като обект на интелектуална (в частност на индустриална) собственост търговската марка е и обект на правото. Правната уредба на търговската марка у нас, както бе отбелязано, се извършва чрез ЗМГО, който в чл. 9, ал. 1 и ал. 2 дава следното определение за марка:   „(1) Марката е знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен графично. Такива знаци могат да бъдат думи, включително имена на лица, букви, цифри, рисунки, фигури, формата на стоката или нейната опаковка, комбинация от цветове, звукови знаци или всякакви комбинации от такива знаци.    (2) Марка е търговска марка, марка за услуга, колективна марка и сертификатна марка”. Срещу даденото определение за търговска марка авторът има следните възражения, изказани още през 1999 г. след публикуването на ЗМГО [3, 2000, с. 128]: • Словосъчетанието стоки и услуги не е в унисон със съвременната интерпретация на състава на националния продукт, защото част от услугите също са стоки. • ЗМГО всъщност прави разграничение между марките от гледна точка на обекта на маркиране – търговската марка е само марка за материален продукт, а отделно от нея съществува марката за услуга. Режимът на закрила на двата вида марки обаче е един и същ, тъй като те се използват по идентичен начин в практиката. От гледна точка на маркетинга, въпреки спецификата си, двата вида търговски марки изпълняват едни и същи функции. Обединението на двата вида марки е налице почти във всички нови чуждестранни закони, както и в двата основни международноправни документа от края на ХХ век – Първата европейска директива(1988 г.) и Споразумението ТРИПС (1994 г.)3. Обединението става под общото название търговска марка. В част ІІ, раздел 2 на споразумението е записано, че „всеки знак или комбинация от знаци, чрез които стоките (имат се предвид материалните продукти – б.а.)  или услугите на едно предприятие могат да бъдат отличени от тези на други предприятия, ще могат да бъдат признати за търговски марки”. Това споразумение задължава присъединилите се  към него страни, каквато е и България, да отразят разпоредбите му в своето законодателство. Странно е защо в българското законодателство не е използвана терминологията на ТРИПС. В англоезичната литература и в официалната кореспонденция на английски език се използва терминът търговска марка (trade mark, изписван вече като една дума – trademark). • В ЗМГО понятието марка е събирателно. Освен търговските марки и марките за услуги то включва и колективните, и сертификатните марки, които проф. Г. Саракинов нарича особени видове търговски марки [4,2002, с. 73-75]. Пропуснати са съпритежателните марки. Но всичките са разновидности на търговските марки.   Объркването в терминологията до известна степен е свързано с трите основни системи на марковото право: френска, англо-американска и германска. Френското законодателство и сега използва термина фабрични и търговски марки (marques de fabrique et de commerce), който е пренесен и в Парижката конвенция. Англо-американската система използва термина търговска марка (trademark). Германското законодателство използваше термина стоков знак (Warenzeichen), а сега – марка (Marke). Съгласно ТРИПС обаче се върви към  уеднаквяване на терминологията, поради което са и изказаните възражения срещу дефиницията за марка в чл. 9 от ЗМГО. Като работно (с оглед направената уговорка) на този етап може да се използва следното определение: Търговската марка е знак, чрез който продуктите на едно лице (или група лица) сеотличават от аналогични продукти на друго лице (или група лица). В понятието продукти тук се включват както материални продукти, така и услуги.             Търговските марки могат да с означат по различни начини. Теоретически, от маркетингова гледна точка вариантите за означаване на търговските марки са неограничени, но във всяка страна, по законен път се регламентират някои съображения. Използват се следните подходи:     Ш     Фирмено наименование. То може да бъде буква, дума, съчетание на букви без смисъл, абревиатура, израз, цифри и т.н. или комбинация между тях. Фирмените наименования изграждат словесни търговски марки. Възможно е обединяване на изброените средства на база някаква семантична (смислова) структура. Източник на наименованието може да бъде реалният живот или човешката фантазия. Използват се названия или имена от заобикалящата действителност, митологията, понятия от науката, собствени имена и други. От маркетингова гледна точка най – изгодно е идеите за търговски марки да дойдат от потребителите, но и да се генерират и от специалистите в организацията. Такива са например търговските марки: кашкавал „Витоша”,  велосипед  „Балкан”, радио „Орфей”,  одеколон „Кентавър”, автомобили „Форд”, червило „Номер 9” и т.н. В рамките на общата възможност за неограничен избор на фирмено то наименование трябва да се отчитат съображенията за свободно произнасяне на наименованието с нормалните говорни възможности на човека, за избягване на двусмисленото и негативното смислово значение (особено на чужди езици) на приетите наименования. Трудно би се предала по телефон търговска марка със сложна абревиатура (например „ГДМПБУ”), по асоциация търговска марка „Жигули” не се прие на западния пазар и други.     Ш     Фирмен знак.             Това е символ, рисунка, стилизирано изображение, специфичен цвят, шрифт и       други, които идентифицират продуктите. Фирмените знаци са графични    търговски марки. Сполучлив момент е чрез знаците да се подсказва асоциация за       характеристиките на продуктите.  Например идеята на фирмения знак на           автомобилите „Мерцедес” с три лъча в окръжност загатва за единство между          земя, въздух и вода, знакът на „Плама” като стилизиране на пламък в първата       буква е символ за горене и т.н.  Тук се търси и естетическо въздействие чрез      стил, цвят, композиция, шрифт и други.     Ш     Търговски вид. Това е специфичен външен вид на продукта, който го идентифицира. Представя се като обемни, пластични форми на продуктите със специфичен дизайн. Обикновено външният (търговският) вид се задава чрез специфичното изграждане на формата, габаритите на продуктите, оригиналното решение и отличителните белези на характеристиките на опаковките и други. Такива са например търговските марки на много парфюмерийно-козметични изделия форма на флаконите), на цигарите (форма на пакета или кутията), на напитките (форма на бутилката) и други.     Ш     Сигнални форми.   Обхващат различни форми на представяне на търговските марки като светлинни, звукови, обонятелни и други. Те се приемат от разстояние като сигнали, излъчвани най-често чрез специални технически средства. Биват:   ·       светлинни  - включват оригинално съчетание на светлини и цветове, които се излъчват периодично и се възприемат визуално. ·       звукови – представляват определен сигнал, мелодия, цяла музикална композиция, които се изпълняват в определено време и идентифицират определени продукти, услуги, организации форми на обслужване; ·       обонятелни – обхващат характерни аромати, с които се отличават продуктите, като парфюми, сапуни, перилни препарати и други.                                



Гласувай:
10
0



1. ikra - :)
29.09.2012 01:32
Успех!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11809731
Постинги: 5377
Коментари: 12222
Гласове: 61731
Архив
Календар
«  Май, 2021  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31