Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.06.2013 18:43 - За контакт с д-р Мерджанов - 0888 229496
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 8831 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 14.06.2013 10:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Варените и печените продукти щадят стомаха брой 56  "Живот и здраве"


image

С д-р Нестор Мерджанов, гастроентеролог в МБАЛ „Св. Анна” – Варна, разговаря Галина Спасова

- Д-р Мерджанов, през този сезон диетолозите препоръчват разтоварване и детоксикация, като обичайно се акцентира върху плодовете и зеленчуците. Има ли проблем при такъв хранителен режим от гледна точка на гастроентеролога?
- Ние съветваме да се избягват съдържащите повече целулоза храни. Такива са например цитрусовите плодове – които са в същото време и кисели. По-лесно усвоими са бананите, ябълките - обелени или печени. Ефектът на целулозата върху стомашно-чревния тракт се редуцира и ако се белят краставиците и доматите. Има различни медикаменти, които могат да помогнат при появата на подуване, тежест, газове. Подходящо е приемането например на ензимни препарати, които подобряват смилането на храната, препарати, съдържащи симетикон, също активният въглен.

Аз препоръчвам и препарата „Комфортекс”, който е на билкова основа. Приема се два часа след храна и премахва газовете и чувството за подуване и тежест. Може да се взима и когато симптомите се появяват рядко, само при консумиране на по-тежка храна. Но когато метеоризмът е съчетан с някакво по-сериозно заболяване или функционално нарушение /каквото е синдромът на дразнимото дебело черво например/, добре е споменатите препарати да се приемат по-продължително. Те могат да се взимат комбинирано. Ензимните препарати и „Комфортекс” са с добър ефект при функционални проблеми в стомашно-чревната система.

Препоръчваме медикаментите да се съчетават и със съобразен хранителен режим. Освен че трябва да се намалят продуктите, съдържащи много целулоза, съветът е да се приемат по-често по-малки порции, за да имат време стомахът и червата да преработят храната. Обикновено храните, за които казваме, че са полезни, съдържат повече фибри и намаляват холестерола, понякога затрудняват работата на храносмилателния тракт и предизвикват странични ефекти. Най-неприятен като усещане от тях е метеоризмът – подуването на червата от образуваните в тях газове.

От една страна, причината е въздухът, който поглъщаме, докато се храним. Това става най-вече, когато приемаме храната бързо, когато се пият течности със сламка. Газираните напитки също предизвикват подуване на червата. Най-важни за метеоризма обаче са нормално живеещите вътре в дебелото черво микроорганизми. Те разграждат приетите груби целулозни храни - каквито са плодовете и зеленчуците – и при този процес се образуват газовете, които раздуват червата.

- Кои са другите проблемни в това отношение храни освен фасула?
- Останалите бобови – грах, леща, сладки картофи, лук, арпаджик, ряпа, репички, зеле. От плодовете най-често газове предизвикват ябълките, прасковите, сливите. Трябва да споменем и пшеницата, царевицата, пълнозърнестите продукти.

- Ако човек има склонност към метеоризъм, на кои по-щадящи храни да дава предимство в менюто си?
- Например по-крехко месо, риба, млечни продукти /когато няма непоносимост към млякото заради недостиг на ензима лактаза/. Особено се препоръчват киселите млека, които съдържат и пробиотични бактерии. Термичната обработка улеснява усвояването на храните. Например печени ябълки и дюли препоръчваме на болни с тежки гастроентероколити.

Изобщо при варенето и печенето на продуктите дразнещият ефект се намалява. Това се постига и ако се променят  навиците за хранене – то да не е „на крак”, да се сдъвква добре храната, да не преглъщаме бързо, при което се поема и въздух. Добре е да се избягват газираните напитки или поне да не се прекалява с тях, пиенето със сламка, както споменах, трябва да се избягва и така неприятният метеоризъм ще се ограничи.

- Могат ли т.нар. функционални нарушения да преминат в по-сериозни?
- Според международни проучвания от синдрома на дразнимото дебело черво страдат между 10 и 20 процента от хората. И когато това функционално заболяване се съчетае с по-груба храна, оплакванията се засилват. Синдромът на дразнимото дебело черво, метеоризмът, както и изобщо функционалните нарушения са неприятни, човек страда от тях с години, но за щастие те не прогресират, не водят до сериозни увреждания. Те са свързани със стреса, с нарушена инервация на стомашно-чревния тракт.

 

Кои са най-мръсните места в домовете ни брой 175Живот и здраве image

Американски учени съставиха списък с най-мръсните места в домовете. Рейтингът обхванал седем предмета, които са любимо място за обитаване от микробите и бактериите.

Оказало се, че най-мръсните места не са в тоалетната, както може да се очаква, а в кухнята. До този извод е стигнал микробиологът Чарлз Герб от Университета в Аризона. Според учения върху дървената дъска за рязане има 200 пъти повече микроби, отколкото на тоалетната чиния. Чарлз Герб съветва след като измием кухненската дъска, да я избършем с 5% разтвор на оцет или спирт. Освен това препоръчително е да използваме различни ножове и дъски за обработката на месо и на зеленчуци.

Второ място по количество на микроби заема слушалката на домашния телефон. Именно този предмет се оказва най-често в ръцете на всички, които живеят в дома.

Трета в рейтинга е гъбата за миене на съдове. Затова трябва не само да мием с нея, а от време на време и да я перем.

На четвърто място е завесата на душа, която също не привлича особено вниманието на домакините, когато започнат да чистят. Завесата обаче привлича и натрупва много микроби заради влажния въздух в банята.

Пета позиция заеха съдовете за боклук в кухнята и банята. Според специалистите те трябва често и внимателно да се мият.

В списъка на мръсните домашни помощници попаднаха и съдомиялните. Върху вратите им микробите намират добро място за обитаване. Същото е положението и върху вратите на хладилника.

На последно място в рейтинга е пералнята. Струва ни се, че тя сама се чисти. Изследването обаче е показало, че съхранилите се след прането микроби отлично се чувстват в пералните, които са главен помощник на домакинята. Затова е препоръчително веднъж в месеца да пускаме програма с гореща вода без пране и с малко оцет. (ЖЗ)

МОЖЕ ДА СЕ АБОНИРАШ   ЗА
  ВЕСТНИК    "Живот и здраве"  И ДА ГО ПОЛУЧАВАШ  В ЕЛЕКТРОННАТА СИ ПОЩА   ... 

3577 получават електронната версия на в. "Животът днес". Може да се абонирате и вие като попълните своя e-mail адрес:      

"Живот и здраве"

image




Гласувай:
4
0



1. zaw12929 - Паметта може да се съхрани и без л...
13.06.2013 18:58
Паметта може да се съхрани и без лекарства
брой 56Живот и здраве

Екип от експерти съставиха списък на храните, които най-добре ще ни помогнат в битката със стареенето на мозъка и забравянето. На първо място е мазната риба. Омега-3 мастните киселини, които съдържа, влияят позитивно върху цялостното здраве на хората и съхраняват паметта.

Следват зеленчуците, като най-правилният вариант са спанакът и броколито. Те разполагат с цял коктейл от антиоксиданти като витамин С, бета-каротин и соли на фолиевата киселина. Последната е отговорна за бързината, с която възприемаме информацията и я запаметяваме.

Яйцата са ценен източник на витамини и минерални вещества, затова са на трета позиция. Желязо, йод, витамин В12 – това са основните плюсове на яйцата. Последните два суперпродукта са зеленият чай и тъмният шоколад.

Чаят подобрява паметта и снижава риска от слабоумие, а шоколадът съдържа флавоноиди, които директно стимулират мозъчната дейност и подобряват когнитивните способности.
цитирай
2. zaw12929 - Цигарите отнемат живота на 6 млн. ...
13.06.2013 19:00
Цигарите отнемат живота на 6 млн. души годишно в целия свят
брой 55Живот и здраве

Глобалната епидемия от тютюнопушене всяка година води до смъртта на около 6 милиона жители на планетата, както и на около 600 хиляди души, които не са пушачи, но са потърпевши от вредното вторично въздействие на цигарения дим.

Това предупреждава Световната здравна организация по повод Световния ден без цигарен дим, който отбелязахме на 31 май.

Ако правителствата по света не предприемат необходимите мерки, до 2030 г. преките жертви от употребата на тютюн биха нараснали на 8 милиона годишно, смятат експертите от СЗО, като отчитат, че тютюнопушенето е първата и най-голяма причина за смърт в световен мащаб.

Изследвания показват, че в Европейския съюз тютюнопушенето причинява смъртта на повече от половин милион души всяка година. Смята се, че 25 на сто от всички смъртни случаи, причинени от рак, и 15 на сто от всички смъртни случаи в ЕС могат да бъдат приписани на тютюнопушенето.

Според последни актуални данни на европейската статистика пасивното пушене причинява смъртта на повече от 16 000 непушачи сред населението на Евросъюза и това прави по един отнет живот на всеки 32 минути.







цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11950307
Постинги: 5396
Коментари: 12310
Гласове: 62080
Архив
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930