Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.11.2013 17:21 - Новите "фабрики" на България
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 2479 Коментари: 1 Гласове:
9

Последна промяна: 30.11.2013 19:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 В България има позитивни насоки, които медиите не искат да покажат: Нови "фабрики" на България- малко история не е излишнo да се знае:
Вносът на центрове за услуги в страната продължава да расте:
  image   "Забравете Индия. България ви очаква." С това заглавие списание "Business Week" отбеляза през 2004 г. изгрева на цяла нова индустрия в Източна Европа. Става въпрос за т. нар. аутсорсинг и ниършоринг (nearshoring) - пренасяне на компании или бизнес процеси в близки и други държави.

По това време големите мултинационални компании вече са открили европейския изток като удобно и относително евтино място, където да изнесат част от операциите по обслужване на бизнеса си. В това число и България с разкриването на първите центрове за обслужване на клиенти на мултинационални компании плюс задаващите се на хоризонта проекти на технологични гиганти като HP и IBM. Докато обаче Полша и Чехия още тогава бяха на радара на инвеститорите, в България тази индустрия се разви с по-бавен темп.

Все пак близо десет години по-късно статията на Business Week се оказа пророческа. Бизнесът с центрове за тези услуги в страната вече дава работа на над 39 000 души и генерира годишни приходи от 400 млн. евро. Променя се и профилът на инвеститорите - след кол-центровете и специализираните звена на IT индустрията през последните години към страната се изнасят и т.нар. центрове за споделени услуги, включващи дейности като обработка на данни, счетоводство и други финансови дейности, HR, работа с клиенти и доставчици... България харесват световни гиганти като AIG и Coca-Cola. мр заради евтина работна тъка, а заради висиката квалификация на ИТ специалистите, владееме на над 25 чужди езици

А прогнозите са  този пазар буквално да удвои обема си.
В началото са разходите
Всеки разказ около решението на голяма мултинационална компания да изнесе част от съпътстващите бизнеса й услуги в централизирано звено започва със свиването на разходи.
Предимствата са много (в карето) - от разходите за труд, квалифицираната и езиково грамотна работна ръка, през евтините офиси, географската и културна близост. В подкрепа на последното данните на Българската агенция за инвестиции (БАИ) показват, че повечето центрове за изнесени услуги тук възникват, за да обслужват именно европейските пазари.

Николай Гърнев, управляващ съдружник в Ernst&Young за България и Македония, обяснява, че когато прехвърлиш определен набор услуги към специализиран център, изпълнението им се прецизира дотолкова, че става почти перфектно.

Подобна е логиката и на Богдан Тодоров, мениджър финансови операции в американската Ingram Micro, която миналата година откри свой център в София. "Първоначално водещият мотив за изнасяне на операции и услуги е оптимизацията на разходите. На по-късен етап обаче компаниите започват да печелят и от стандартизацията на процесите. Това означава, че се намира най-добрият начин за изпълнение на дадена задача и той се прилага във всички аналогични центрове на компанията по света", обобщи той. По думите му това позволява да се подобри обслужването на клиенти и да се постигне по-висока ефективност. А най-точният измерител за това доколко успешно работи един център за услуги е клиентите и контрагентите да усетят в минимална степен ефекта от прехвърлянето на операции към него.

Според Шон Кенинг, ръководещ операциите на Sutherland Global Services в Европа, Близкия изток и Африка, в Източна Европа има и страни с по-евтин труд, но комбинацията от ниски данъци, стабилна валута, квалифицирана работна ръка правят България предпочитано място от компаниите.

Някъде около 2000 г.
Макар и за бизнеса с центрове за изнесени услуги в България да се говори активно едва напоследък, началото му е преди близо 15 години. Така го датира и Верка Петрова, мениджър "Офис площи" в Colliers International.

Според нея Източна Европа привлича вниманието, след като става ясно, че центровете за изнесени услуги в Индия и Китай невинаги са работещи решения, особено ако трябва да обслужват европейските пазари. Причини са часовата разлика и културните различия. Но също и владеенето на европейски езици - ключов недостатък на страна като Индия и предимство на регион като Източна Европа. Проучванията например показват, че в базираните в България кол-центрове се говорят средно 25 езика.

Все пак, докато в този период на международните играчи им беше нужно време да открият България като предпочитана дестинация, първите проекти за клиентски центрове в страната бяха дело на български фирми. Началото е през 1999 г., когато AII Data Processing започва дейност с екип от 10 души, който се занимава с информационни услуги за Reuters. Постепенно се добавят клиенти като Bloomberg и News Corp. В момента компанията има няколкостотин служители. Друга българска фирма, която бързо се ориентира в сектора, е Sofica Group. Тя предлага широко портфолио от услуги: кол-центрове, HR, IT и хостинг, а сред клиентите й са Hewlett Packard, Oracle и Coca-Cola.  

По-осезаем интерес към България се усети след 2005 г. с навлизането на големи IT компании като Hewlett Packard и IBM, които избраха страната между десетки държави. В момента те (най-вече HP) дават работа на хиляди българи. А общо компаниите, поддържащи центрове за изнесени услуги в страната, са над 20. 

Редом с нарастващата активност в полето на изнесените услуги през 2009 г. консултантската компания A.T. Kearnеy класира България сред топ дестинациите в света в своя Global Service Location Index, който е ключов ориентир за аутсорсинг индустрията.

През 2011 г., макар и да слезе назад като позиции, страната остава 17-а в света, пета в Европа и първа в Източна Европа като предпочитано място за базиране на центрове за изнесени операции и услуги. Консултанти, подпомогнали навлизането на компании от тази сфера в България, споделят, че отзивите за дейността им в страната до момента са отчетливо положителни.

От IT към финанси

Именно през IT сектора започна и по-видимото позициониране на центрове за изнесени услуги в България. В консултантските среди обаче вече виждат признаци за известно пренасищане в този сегмент от пазара на изнесени услуги за сметка на нови направления, като центровете за споделени услуги и финансови операции.   

"За мен капацитетът на центровете в сферата на IT услугите като човешки ресурси до голяма степен вече е изчерпан, докато финансовата сфера и back-office услугите като цяло все още са изгряващ пазар", посочи Николай Гърнев от Ernst&Young. Според него страната има сериозен потенциал за привличане на такъв бизнес, най-малкото покрай факта, че всяка година икономически специалности в университетите завършват около 20 000 души.

В същото време страната има потенциал да издържи конкурентната битка с утвърдени дестинации за nearshoring, като Полша, Чехия и Унгария.

"Там пазарът се насити и разходите са поне 25% по-високи в сравнение с нашата страна", посочва Николай Гърнев.

Потенциал за този бизнес консултантите виждат и извън София, във всички по-големи университетски и образователни центрове. Във Варна, Пловдив и Велико Търново вече работят кол-центрове на големи компании, като HP, Addeco, CallPoint New Europe, Sofica Group и др. От агенцията за инвестиции виждат потенциал и в Русе и Бургас.

Дългосрочна инвестиция или не??!!
Все по-силната зависимост на икономиката от бизнеса с изнесени услуги обаче има и критици. Опасенията са, че той не е устойчив, както едно производство например, не изисква големи вложения и разчита преди всичко на евтина работна ръка. Така, ако даден пазар стане прекалено скъп, такъв център лесно може да бъде преместен.

Наблюдатели и участници на този пазар обаче не приемат тези аргументи.

Според Верка Петрова центровете за изнесени услуги са една от разпространените форми на бизнес в съвременния свят, която не трябва да се отхвърля като възможност за привличане на инвестиции. Описва тези центрове като "модерни фабрики".

"Освен това не приемам, че инвестициите в тази индустрия са малки. Само един договор за наем на 5000 кв.м за 10 години струва милиони", допълва тя.

Отделно от това обикновено голямата инвестиция е не в материална база, а в обучението на хора, в надграждане и развитие на модела.

Богдан Тодоров от Ingram Micro също поставя акцента върху човешкия фактор, като обобщава, че основната инвестиция е в обучение и подготовка на служителите.

"Съгласен съм, че създаването на един център за изнесени услуги не е толкова капиталоемко начинание като едно производство например. Но това също са инвестиции с дълъг хоризонт и съвсем не е толкова лесно да бъдат прехвърлени другаде", коментира той.

И от друг голям играч в сектора - Sutherland Global Services, твърдят, че решението им е дългосрочно и не възнамеряват да се местят в друга държава.

"Достатъчно е да видите капиталовите инвестиции в двата ни центъра в София. Обикновено възвращаемостта от подобна инвестиция идва след повече от 10 години, а ние започнахме работа през 2008 г. Така че ще е много лошо решение да се изтеглим сега и да отпишем разходите си", смята Кенинг.

Според него няма да е изненада компанията да присъства в България и след 30 години. "Просто не можете да намерите друго място в Европа, което да предлага по-добри условия", допълва той.

Новите играчи

Ingram Micro

В средата на 2012 г. американският дистрибутор на технологии отвори в София център за споделени услуги, в който се извършват различни операции - обработка на финансови данни, управление на веригата на доставки, обработка на поръчки към доставчици и др.

Към момента в него работят 300 души и целите са за постоянно усъвършенстване на изпълняваните процеси. Центърът е създаден, за да обслужва европейските пазари. Аналогична структура от няколко години работи в Манила, Филипините, като покрива Северна Америка и Тихоокеанска Азия. Според Богдан Тодоров от Ingram Micro изборът на локация за Европа е започнал още през 2010 г. Първоначално е подготвен списък с 40 града, оценявани по критерии като геополитически риск, квалифицирана работна ръка, наличие на подобни центрове на пазара и др. Анализът е отнел около година, след което пресяването продължило между 4 локации: София, Букурещ, Краков и Лисабон. Последните два града обаче се оказали скъпи за център, изпълняващ базови операции, като обработка на данни и въвеждане на поръчки от клиенти. Впоследствие при конкуренцията с Букурещ везните към София наклонила презентация за условията за бизнес в България, предоставена от ръководството на БАИ. Това беше решаваща и много навременна стъпка, защото американската култура на правене на бизнес изисква всичко да се прави своевременно, коментира Тодоров.

AIG (още няма окончателно решение) 
Американският застраховател е сред компаниите, които търсят локация за базиране на център за споделени услуги, обслужващ европейските пазари. За момента около проекта няма много информация, но генералният мениджър на AIG за България и Румъния Венислав Йотов потвърди плановете. "През последните 5 години AIG започна да концентрира дейности в центрове за споделени услуги с цел по-голяма ефективност на операциите и икономии от мащаба. Следвайки тази стратегия, компанията предприе проучване за възможни локации за такъв център в Европа, една от които е България", посочи той. Според източници на "Капитал" от пазара това ще е първият подобен център на AIG за Европа, като сред разглежданите страни са също Унгария, Литва, Полша, Румъния, Гърция и Португалия. Големият географски обхват е обясним с равнището на технологиите, което позволява еднакво качество на услугата независимо откъде се предоставя тя. Решаващи критерии при избора ще са по-скоро квалифицираната работна ръка, разходите за труд, както и стимулите за привличане на инвестиции в съответната държава. Sutherland Global Services
Американската компания избира България още през 2008 г., а през тази година отвори втория си център в София. "Когато навлизахме в Европа целта ни беше да намерим една локация, от която да предоставяме мултиезикови услуги за целия континент", казва Шон Кенинг, ръководещ операциите на компанията в Европа, Близкия изток и Африка. След дълго проучване групата избира България, като според Кенинг причините са били отличните езикови познания на българите, ниските данъци и стабилен лев. В момента Sutherland има почти 500 служители, които работят на 16 различни езици за клиенти като Cisco, Google, McFee и др. Очакванията на компанията са персоналът й да достигне 1000 души след две години. От София Sutherland предоставя различни услуги - контакт центрове, бекофис услуги и др. Основните езици са английски и немски, но има и по-екзотични като арабски и скандинавски. Според Кенинг освен българи, компанията му привлича и експерти,  които живеят в София, или чужденци, които избират да дойдат в България, заради доброто възнаграждение от компанията му и ниските разходи в София. За мениджъра единственото нещо, което би променил в България, е политическата нестабилност в момента.

Coca-Cola Enterprises

Американският гигант отвори през 2013 г. в София център за финансови услуги, който  обслужва пазарите в Западна Европа. В него работят около 150 души, които извършват финансови, юридически и други административни операции на компанията за седем европейски пазара. Coca-Cola Enterprises е различно дружество от Coca-Cola Hellenic Bottling Company, която покрива България и други държави в региона. Тя също има аутсорсинг център в България от 2005 г., който се занимава с финансови и други услуги и обслужва 26 пазара.
Офис пазарът се разраства въпреки слабото търсене През 2011 г. в София са завършени 163 000 кв.м нови площи
Плюсове и минуси
(+) липсата на часова разлика
(+) културната и географската близост (в България са основно центрове, обслужващи Европа)
(+) ниски разходи (корпоративен данък, наеми на офиси, заплати)
(+ )финансова стабилност
(+) владеене на езици
(+) ниски начални разходи за бизнес
(+) високоскоростен и достъпен като цени интернет
(+) международно летище с директни полети до много европейски столици

(-) липса на държавна политика и достатъчно стимули за инвестиции
(-) липса на връзка между нуждите на бизнеса и образователната система
(-) не особено гъвкаво трудово законодателство
(-) политическа нестабилност


 [Тази статия е част от съдържанието на вестник Капитал]
  Още статии по темата Офисна Re:локация Наемният пазар продължава да се движи основно от преместване и разширение на компании в сгради с по-добро качество и местоположение и по-слабо - от нови играчи Accor отваря няколко хотела в България Веригата за първи път влиза директно в страната чрез софийския Novotel Ало, "Кока-Кола" ли е? Още една международна компания разглежда България за свой аутсорсинг център, който би създал около 200 работни места Нещо като малка Индия на Балканите Навлизането на канадската Telus International в българската CallPoint затвърждава перспективите пред аутсорсинг индустрията в страната и обещава работни места
Индия е царството на аутсорсинг услугите. Този бизнес нарасна до мегаиндустрия за 69 млрд. долара, превърна бедни градове като Ченай и Хайдарабад в икономически центрове и подпомогна за покачването на възнагражденията в страната. Но всеки бум си има и край. Според консултантската компания Everest Group през 2011 г. компании в Латинска Америка и Източна Европа са отворили 54 нови аутсорсинг центрове в сравнение с 49 в Индия. Една от тези държави е и България, която продължава да привлича компании от сектора. И макар това да не е точно заветната мечта за Швейцария на Балканите, вариантът страната да вземе своя пай от аутсорсинг бизнеса, който създава много и обикновено по-добре платени от средното работни места, никак не е лоша.

Добре дошли
Най-новата сделка е навлизането на един от големите играчи в сектора - канадската Telus International (TI). Групата с над 13 500 служители стана партньор на създадената в България CallPoint New Europe, която за няколко години създаде над 1000 работни места в страната ни и Румъния. Финансови подробности около сделката не бяха обявени, но стана ясно, че TI става акционер в CallPoint. Канадската компания придобива миноритарния дял от 37.5% на Европейската банка за възстановяване и развитие, която през миналата година инвестира 3 млн. евро в CallPoint. Не стана ясно дали Telus не е купила и дялове от други акционери в компанията.

"Очакваме да увеличим тройно бизнеса и служителите на CallPoint през следващите години", заяви в София президентът на Telus International Джефри Пюрит. Той уточни, че един от най-големите плюсове на CallPoint е, че контактните й центрове работят на 28 езика, което ще помогне на Telus да привлече повече клиенти. От своя страна CallPoint ще се възползва от глобалния опит на канадците и ще разшири присъствието си на европейския пазар.  

"Сделката е страхотна история - компания, която се е родила в България и от нищото е създала 1000 работни места, успява да привлече стратегически партньор като Telus International"..." Аутсорсинг индустрията е сред най-перспективните сектори за развитие през следващите години заедно с производството на автомобилни компоненти. Проектът за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на инвестициите също ще стимулира повече чужди компании като Telus. Като една от най-привлекателните за тях мерки министърът посочи предвиденото частично възстановяване за определен период на направените от инвеститора задължителни осигурителни плащания за наети служители.  

Без изненада : Навлизането на Telus International в региона не е изненада. Компанията отдавна търси начини да разшири присъствието си в Европа, като голямата неизвестна беше само коя страна ще предпочете. При привличането на подобни големи инвеститори България често отпада на финалната права, тъй като други страни от региона (особено тези извън Европейския съюз) често предлагат "подсладители" - различни допълнителни стимули или данъчни облекчения. Според Пюрит след извършен задълбочен анализ на региона се е стигнало до решение да се инвестира в Източна Европа, а оттам и до България и Румъния. Компанията му е имала контакти с над 50 фирми в двете страни, като накрая е отсяла пет кандидата, за да стигне до сделка с CallPoint (виж интервюто).

Самата Telus International започва аутсорсинг бизнес като подкрепа за своята компания майка Telus, която е вторият най-голям телеком в Канада с годишни приходи от над 8.3 млрд. евро. Впоследствие групата започва да работи и с външни клиенти. В момента основните индустрии, които покрива, са телекомуникации, ритейл и финансови услуги. Изглежда, че при сделката си в България компанията ще използва опита си от навлизането на други пазари като Латинска Америка и Филипините. Там Telus също утроява приходите и служителите си през първите години след навлизането си.           

Пюрит заяви, че засега CallPoint New Europe няма да променя името си. Според него създаденото през 2004 г. дружество е добре позната марка в аутсорсинг индустрията. Компанията е основана от Ксавие Марсенак и Филип Угринов, които преди това са работили в PricewaterhouseCoopers. Двамата досега бяха изпълнителни директори и съсобственици на фирмата. Акционер в CallPoint e и Global Finance Growth Fund, който инвестира 1 млн. евро през 2008 г. От създаването й CallPoint работи с над 50 компании, сред които Vodafone, Tele2, Europcar, Renault Nissan, UniCredit, Societe Generale и др. В момента компанията има четири кол-центъра в София, Пловдив, Букурещ и Крайова. В тях  работят 700 души в България и 300 в Румъния. Приходите на компанията достигнаха 9 млн. евро през 2011 г. Плюс за Telus са и индустриите, в които CallPoint работи, като туризъм, онлайн търговия и др. Според Ксавие Марсенак служителите на CallPoint в България тепърва ще имат възможност да работят в други компании на Telus International.  

Безоблачно бъдеще
В момента по различни проучвания в аутсорсинг индустрията в България работят около 14 000 души в сравнение с около 20 000 в Румъния. Най-големият работодател в сектора е Hewlett-Packard със своя HP Global Delivery Center, който има над 5000 служители. Повечето специализирани издания сочат страната ни като една от перспективните локации в Европа за развитие на този бизнес. В последното издание на престижното проучване Global Services Location Index на A.T. Kearney страната ни заема 17-то място като пред нея от Източна Европа са единствено трите балтийски държави. А натрупването на по-голяма критична маса центрове прави България още по-видима на пазара на аутсорсинг услуги и може да привлече още доставчици.

И докато страната ни се възползва от благоприятната си позиция в сектора, не бива да забравяме, че сравнителното предимство на по-ниските доходи неизменно ще се стопява. Сбъдването на надеждите, че България няма да е вечно в новините като "най-бедната членка на Европейския съюз", няма да е добра новина за сектора. На хоризонта винаги дебне някоя по-евтина дестинация.  

 



Гласувай:
9
0



1. zaw12929 - ICB e една от водещите и утвърдени на ...
01.12.2013 04:07
ICB e една от водещите и утвърдени на пазара за недвижими имоти агенции в България, която предлага Фабрики за продажба в страната. Ние разполагаме с най-богатата база от оферти за продажба на Фабрики. Използвайте менютата по-долу, за да конкретизирате вашето търсене или изберете ДОБАВИ КЪМ МОИТЕ ИМОТИ, за да добавите онези оферти,които ви харесват към MОИТЕ ICB ИМОТИ, където може да ги разглеждате по всяко време.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11338706
Постинги: 5303
Коментари: 11816
Гласове: 60018
Архив
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30