Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.01.2017 04:46 - Инсулт или инфарк по поръчка на пострадалите
Автор: zaw12929 Категория: Политика   
Прочетен: 698 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 09.01.2017 04:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Преяждането може да доведе до инсулт или инфаркт Многото храна по празниците отключва и високо кръвно, предупреждава проф. д-р Донка Байкова   автор Zdrave.to Коледните,новогодишни и януарски празници се свързват не само с приповдигнатото настроение, но и с безкрайна  богата трапеза: празничните ястия, чието изобилие понякога е прекалено, за децата  сипят шоколадчета, бонбони, сладки и бисквитки.  По Коледа и Нова година спешните кабинети се пълнят с хора, които са прекалили с храната и алкохола. Празниците са критични за организма ни- не можем да преценим количеството на храната и алкохола, които поемаме. 

”Преяждането и напиването се отразяват зле най-вече на стомаха, жлъчката, черния дроб и панкреаса. Основната причина, поради която се чувстваме зле на следващата сутрин, е пониженото количество на кръвната захар. Именно заради това още със ставането чувстваме зверски глад, въпреки че сме преяли предната вечер. Преяждането на такива светли празници уврежда  здравето ни. Българинът се весели всеотдайно, което значи, че 2-3 дни не става от масата. След това мнозина се озовават в клиниките по гастроентерология, които по традиция са пълни по празниците. imageКак да празнуваме умерено и умно,  ето съвети на проф. д-р Донка Байкова.
- Проф. Байкова, какви рискове крият отрупаните трапези след дългите пости?
- Празничните трапези  носят хранителни опасности. Елемент от ритуалите, съпровождат празника и създават много настроение. Не може без тях, но много хора се поддават на изкушенията и често стигат до крайности, които могат да предизвикат сериозни здравни нарушения. Изведнъж организмът се натоварва с повече мазнини, сол и захар. Този процес често е съчетан и с употребата на алкохол, който също не е добре премерен. Всичко това може да предизвика най-малкото дискомфорт, безсъние, стомашно-чревни проблеми. Подобни  нарушения са  опасни за хора, които вече имат здравословни проблеми. 

- От какъв характер могат да бъдат те?
- Никак не са рядко инцидентите, свързани със сърдечносъдова атака, дори инфаркт, също така и мозъчно-съдови проблеми, провокирани именно от преяждане. Често възникват и жлъчни кризи, както и възпаление на панкреаса. Острите панкреатити са сериозни заболявания, които могат да провокират доста неприятни последици. В резултат на хранителните пиршества може да се появи и хипертонична криза.

Характерно за българския бит и народопсихология е, че където и да отидеш, се слагат тежки софри и това може да продължава от сутрин до вечер. Много от хората, поради това, че преяждат или не знаят как да се държат по празниците, може да провалят почивните си дни, ако получат здравословни проблеми инсулт, инфаркт. Нека
хората никога да не остават прекалено гладни, преди да се нахвърлят върху най-вкусната част от вечерята. Нека да започнат с някакви салати, да не пият алкохол на гладно, да ядат бавно - има време за всичко и това би помогнало за техния комфорт. 
- Какво помага при случаи на преяждане?
- Хора със известни храносмилателни нарушения, в подобни случаи могат да приемат ензимни препарати, които ще улеснят усвояването на приетата храна. В храната трябва да присъстват и пробиотици, за да бъде възстановен добрият баланс на микробната флора. Един плодово-зеленчуков фреш до голяма степен би помогнал при такива проблеми. Ако храносмилателните нарушения са по-сериозни, е необходима консултация с лекар според индивидуалния случай.
- Какви грешки в хранителния режим по време на празниците най-често са повод за търсене на спешна помощ?
-  Поемането за кратък период от време на големи количества и различни по вид храни и напитки  За обработката им е необходимо да се отдели съответна ензимна система - например, за смилане на белтъците, на мазнините, на въглехидратите. При свръхработа храносмилателните жлези са поставени в условия на повишен риск от възникване на възпалителен процес.
Консумацията на алкохолни напитки е друга рискова ситуация за организма, защото за разлика от останалите основни хранителни вещества - въглехидрати, белтъци, мазнини, резорбцията, всмукването на алкохола в кръвообръщението започва  още от устната кухина, след което се насочва към черния дроб, където се осъществява разграждането му.

За сравнение, разграждането на въглехидратите започва в устната кухина, на белтъците - в  стомаха, на мазнините в червата, а всмукването в кръвообръщението и на трите основни хранителни вещества се осъществява на ниво тънки черва.
- Как да празнуваме умерено и здравословно, за да се предпазим от проблеми със здравето?
- С по-висока информираност можем да предпазим своето здраве и това на близките ни. На първо място - алкохолни напитки не се приемат на гладно. Преди това е добре да се консумира предястие, което да подготви храносмилателната система към предстоящата й активна работа. Предястието може да е салата. Ако в комбинация с нея ще се употребява традиционната българска концентрирана напитка ракия, препоръчително е салатата да бъде гарнирана с млечен продукт - със сирене, като шопската например. Ако е само от зеленчуци, е добре да се приготви с някаква растителна мазнина - олио или зехтин, защото  мазнините са органичен разтворител на алкохола
Целта е да се забави резорбцията му в кръвта. Същото се постига и с прием на белтъчни храни, поради което е добре празничното меню да включва мезе от млечен продукт - сирене, кашкавал, извара, или месо, риба, яйца.

image
- Как ни се отразява препиването, особено в комбинация с преяждане? Кои алкохолни напитки не бива да смесваме?
- В никакъв случай не е подходящо смесването на различни алкохолни напитки с различен градус. Трябва да се има предвид, че най-опасно е консумацията на алкохол да започва с концентрирана напитка. после да се премине през вино и бира и да се завърши с шампанско. Организмът би бил в затруднение да се справи с толкова видове алкохол. Освен това при употреба и на газирани напитки, въглеродният диоксид спомага за тяхното по-бързо усвояване още от лигавицата на устата и опиянението е много рисково. Не зная къде другаде, освен у нас, тържества започват с консумация на ракия като аперитив, почти на гладно. Ако все пак празнуването започва с концентрирано питие, то тогава да се консумира само 30 мл.
- Има ли хапче за махмурлука?
- За хапчета след претоварване на храносмилателната система не говорим, защото във всички случаи самите хапове трябва да бъдат метаболизирани, обработени в черния дроб, който и без друго е в режим на свръхработа. Това само би затруднило неговите функции. Говорим за прием на много течности с цел диуреза, детоксикация, за подпомагане на черния дроб с всички възможни натурални фактори чрез храна. Налага се  да приемаме храни, съдържащи сяра, за да се произведе повече глутатион. Това е мощен антиоксидант, функциониращ на ниво черен дроб, който е детоксикиращ фактор по отношение на всички токсични вещества, които са се образували - и от алкохола, и от белтъците, и от мазнините. Това са органични токсични вещества - урея, пикочна киселина, креатинин, ацетон, кетонови тела и др.
- Какво бихме да приемаме в разтоварващ ден след празниците?
- Препоръчвам най-лекия плодове със или без кисело мляко. В 12 и 19 ч. - зеленчуци със или без кисело мляко. Дали е таратор, тиквички, спанак, броколи, но с кисело мляко. Ако се почувства глад, зеленчуков сандвич, с филийка-две пълнозърнест хляб за цялото денонощие.
- Колко пъти можем да го правим този ден?
- Два пъти седмично - понеделник и петък. Особено сега, след сериозните празници. Иначе един ден в седмицата, най-добре в понеделник.



• Като начало използвайте възможно най-малко мазнини при приготвяне на ястията. Изберете постни меса, а ако ги мариновате преди кулинарната обработка, те ще станат крехки и много вкусни. Изпитан ефект има марината с лимонов сок, мед, малко алкохол и подправки на вкус.
• Избягвайте пърженето. Месото може да изпечете, завито във фолио, или да приготвите в специалните тигани за готвене без мазнина.
• Зеленчуците пригответе леко сварени или задушени.
• Вместо маслена или сметанова торта пригответе десерт на базата на кисело мляко, плодова салата, желирани плодове или лек плодов десерт.
• Ограничете растителните храни, които образуват газове в червата. Най-рискови са, както вероятно знаете, бобът, лещата, зелето, праз лукът. При приготвянето на такива храни използвайте копър, босилек, чубрица, кориандър, кимион - те намаляват газообразуването и облекчават състоянието при вече възникнали проблеми от такова естество.
• След обилна празнична вечеря най-добре е да направите един разтоварващ ден. Пийте повече течности - 2-3 л - например айран, по една чаша през няколко часа.
     
image








Гласувай:
3
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 11953545
Постинги: 5398
Коментари: 12313
Гласове: 62089
Архив
Календар
«  Юни, 2021  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930