Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2008 23:18 - Науката е на 169 години
Автор: zaw12929 Категория: Технологии   
Прочетен: 1080 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 14.12.2008 21:48


 Въпреки че, Църковен събор в Париж(1209) забранява на монаси да четат природонаучни съчинения, защото са грешни , последните 4 века от историята на човечеството, са белязани с превръщане познанията в наука. Началото на днешната модерна наука е свързано с отричане "стария свят" от "новия свят". На всеки етап от сменящата се цивилизация, хората имат обяснение на явленията, правдоподобно за времето си. Имената на Аристотел Коперник, Галилей, първи звезди, запалени на небосклона на науката
Аристотел
Земята заема центъра, на света, според Аристотел поради което вселената му е наречена геоцентрична. Управлява се от четири елемента-въздух,земя, вода и огън. Приема, че някой е дал тласък, първоначално движение на небесните тела и оттогава те се движат ритмично и равномерно без промени, по кръгови орбити, а на Земята всяко нещо заема естественото си место-пушека се издига нагоре, камъка и водата падат към центъра на земята. Три века преди новата ера Аристотел пита : „Щом всяко нещо в природата се стреми да заеме естественото си място, тогава светът сигурно има цел и каква е тя?! Въпросите на учените са винаги към човечеството. Получават отговори , макар и в някоя от следващите епохи. Теорията на Аристотел има верни неща, като това, телата на вселената се движат по орбити и грешни, като това, че Земята е център на вселената. За времето си е най добре измисленото обяснение. Така се казва днес и за демокрацията. Но откривателския Дух на човека не спира. Той търси и намира един по един отговорите. Подлага всичко на съмнение и продължава да търси. Гигантска щафета, почнала в знайно време- модерната епоха се ускори предаването на знания и умения, нарастващи със сила, не на аритметична, не на геометрична, а на една нова, сферична прогресия, където всяко откритие инициира неизбриими подобрения на всичко за всички, довежда до космични по същество резултати.
Светът основава светско обучение
Епоха стават модерна- все по вече,, а знанията , все по актуални, по приложими в практиката и развитието на науката. Как светът открива писменост и учебните си центрове в напредващия свят
3000 г.пр.н.е Египет център обучение
900 г.пр.н.е финикийска писменост
800 г.пр.н.е Китай библиотека
200 г.н.е Рим училище
400 г.н.е Висши ума Китай, Тибет, Корея, Япония ,
890 г.н.е Преславската школа
961 г.н.е Кодова арабски уния
1119 г.н.е университета в Салерно
1167 г.н.е университета в Болоня
1210 г.н.е .университета вОксфорд
1222 г.н.е университета вКембридж
1224 г.н.е университета в Падуа
1357 г.н.е университета в Виена
1364 г.н.е университета в Краков
1365 г.н.е университета във Велиико Търново
1457 г.н.е университета в Фрайбург
1460 г.н.е университета в Базел
1666 г.н.е академия в Париж
1667 г.н.е академия в Германия
1699 г.н.е висше .училище вМосква
1724 г.н.е академия в Петербург
1737 г.н.е техническо учлище Чехия
1780 г.н.е академията в Бостън
1794 г.н.е техническо училище Париж
1810 г.н.е университета Хумболт-Берлин
1842 г.н.е академия във Финандия
1842 г.н.е науч,др-во Сърбия
1850 г.н.е академия в Холандия
1860 г.н.е университета в Загреб
1863 г.н.е академия в САЩ
1863 Парижка патентна конвенция
1869 г.н.е книж,др-во България
1878 г.н.е университета в Стогхолм
1888 г.н.е университета в София
1889 г.н.е академия в Чехия
1936 г.н.е университета в Свищов
1954 г.н.е технически университет Русе
Аристотел живее в трети век преди новата ера. Ученик е на Платон и учител на Александър Македонски,но не е това причината, да стои векове на небосклона,като учен с голяма величина.Той пръв създава философска теория с която, като обеснява устроистството на вселената, дава най задоволителни отговори на въпросите,искани от хората. Непоклатима необорима изключително дълго време.
Вселената на Коперник
Коперник и Галилей доказват действащата и днес хелиоцентрична теория за устройство на вселената В късното средновековие започват гигантски промени, раждат модерна епоха с "новата държава", "новия социален ред” , които предефинират основни философски въпроси и методи на социалните науки. За "модерна наука" можем да говорим от епохата, чиито граници са белязани от имената на Коперник (1473-1543) и Нютон (1642-1727). Коперник първо разбива строгата йерархия на съществата, водеща от животните към хората до Бога. От земята, до вселената. Сочи, че Земята не е център на Вселената, и в новия безкраен свят дори слънцето не може да бъде център на каквото и да било, освен на няколко малки планети. Втората стъпка, инспирирана от Коперник е преоткриването на античната доктрина за атомния строеж на вселената Така Коперник разруши представата за земната уникалност, отхвърли разликата между земно и божествено.
Галилей изобретява микроскопа и телескопа. Като погледнали небето хората видели не Божества, а звезди и планети. В Коперниковата слънчева система се настанили атомите , а науката взела превес над религиите. Въпреки, че в 1616 година пред инквизиция на църквата Коперник се отказва от хипотезата си,тя се утвърждава и променя неузнаваемо света.Защото знаови открития и изобретения са вече притежание на човечеството Гутемберг изобретява печатните букви 1400-1468; Англия пуска поща с дилижанс 1603; Основана държавната библиотека Берлин 1661 ; Основано Кралското научно дружество Лондон 1662; В Париж излиза Journal de Scavans 1665; Основана Академия на науките Париж 1666; Основана астронмическа обсервтория Париж 1666; Основана Националната Академия на Германия в Хале 1670 Основана обсерваторията в 1675 г Гринуич Изобретен котел под налягане 1681 Нютонова механика 1687
"наука" в модерната епоха
Това, което днес се нарича "наука", е част от стара традиция, в която episteme, scientia, Wissen са едно и също нещо. Рационалното изследване, употребата на разума,"опита", развитие на "теория" и аргументацията са начини на опознаване на света. Това може да бъде знание както за Бога, за Природата; В университетите на средновековието "философията" включва цяло семейство от налични "дисциплини": математика и астрономия,"натурфилософия", , противоположна на "моралната философия" и "теологията". "Естествената теология" е част от теологията, различаваща се от останалата "философия" по своя предмет, но не и по своите методи.
Уитмън отбелязва, че словосъчетанието "природна наука", означаващо "изследване единствено със средствата на разума на всички неща в природното царство на Бога", е използвано за пръв път от Томас Хобс в Левиатан, но той подчертава също, че терминът "натурфилософия" продължава да бъде предпочитан през седемнадесети и осемнадесети век (в Smith, 1980, p. 12). Адам Смит (1723-1790), подобно на много други, използва термините "философия", "изкуство" и "наука" доста свободно, а думата "наука" (ако Уитмън е прав) не съществува преди 1839 година. Думата наука човечеството има от 169 години, както и самата модерна наука. (Ноември 08)
Няма ход назад Посочвам три основни промени, които заедно късат с миналото. Първо, технически средства, позволяващи механизиране преместването на товари по вода и суша произвеждане фабрично стоки за потребление. Втората голяма промяна се отнася до разбиранията за целите на "науката" (познанието) и нейните методи. Мислители на Ренесанса и техните последователи търсят практичното знание. Бог е все още творецът на света, но той може да бъде опознат чрез неговите дела, а не чрез размишление и вяра. Позицията на Декарт - новата наука: Възможно е "да се постигне знание, което е полезно за живота и ... се открива практическата философия, чрез която, знаейки силата и действието на огъня, водата, въздуха, звездите, небесата и всички други тела, които ни заобикалят, ние можем да ги прилагаме по същия начин във всички онези употреби, за които са пригодени - и така да се превърнем в господари и притежатели на природата". Декарт прaви мост между практицизма на Ренесанса и теоретичния дух на Новото време, наричано още : модерната епоха . Но той също така добре разбира, че това се изпълнява по-лесно в едни науки (физиката), отколкото в други (етиката). Реалност, благодарение на прозрение: Управляват закони, "предвиждането" и контролът са възможни- до промяна на държавата. Трето - появява се за човеците най новата- интелектуалната собственост. Човеците за първи път “употребяват” своя ум за да се разпореждат със своя живот на всички нива От промяната: “властта за управление дадена от Бог”, се заменя с “дадена от закон” при равнопоставеност на хората. Започва началото само там, където се издава законът, който за първи път поставя на пазара продукта на ума дава на човечеството стоката-интелектуален продукт- началото на интелектуалната собственост, създал модерната епоха, развитие буржоазията чрез монопол до капитализъм.
Докато учените откриват закономерности на природата, изобретяват кораби, локомотиви, фабрики, други чрез връщане робството със средства на техниката създават на нови раси на човечеството: афро американци, евро азиатци, колонизирани туземци “свободни” крепостници – наемни работници също атрибут на модерната епоха,. Отричани или защитавани религи губят право да определят управлението на държавите.
Цивилизацията няма ход назад. Слага в своя арсенал нови и нови атрибути, които и позволяват да запазва постигнатото и с все по големи стъпки и с по мощни средства да напредва към целта на природата.
От сега нататък интелектуалния продукт е атрибутът който ще съпътства всички общества ако искат да са в крак с прогреса, за да оцелеят и да не се връщат на старта на капитализма. Но това е друга тема Казваше дядо ми “Знаех си, че все пропускаме нещо важно!”





Тагове:   науката,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zaw12929
Категория: Политика
Прочетен: 14257370
Постинги: 5609
Коментари: 13044
Гласове: 68328
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930